Test deg selv og tren deg yngre

Synes du trappa til fjerde etasje er uoverkommelig og det å løpe etter bussen bare en utopisk drøm? Da er det på tide å ta noen grep!  

Vektreduksjon.
Foto: Unspecified / Scanpix

 

SJEKK KONDISEN HER!

Overvekt er en risikofaktor for hjerte- og karsykdommer, og kan også gi deg diabetes og belastningsskader. Her kan du sjekke kroppens fysiske alder - og om det er på tide å gjøre noe med vekt og kondisjon.

Du vet hvor gammel du er i år og måneder, men kjenner du egentlig kroppens alder? Dere kan nemlig ha vokst fra hverandre! Ved å teste den fysiske alderen din får du en pekepinn på om kroppen din er blitt eldre enn deg.

Det er mye å tjene – både fysisk og mentalt - på å være i aktivitet. Holder du deg i god form, orker du mer og er bedre rustet mot sykdom enn om du ikke har brydd deg om kroppen din på en stund.

Du kan også vinne tilbake flere år av din fysiske alder ved å bevege deg mer. For kroppen din eldes fortere enn deg dersom den ikke er i god form. Det kan faktisk skille flere tiår mellom dere!

Ta testene her

Ved å teste deg selv kan du sjekke om det kanskje er på tide å ta i et tak for at kroppen og du skal komme i takt igjen. Testene du finner her vil gi deg en klar idè om hvordan det står til med nettopp den fysiske alderen din. Noen vil kanskje bli positivt overrasket og finne ut at de var yngre enn fryktet. Men svært mange vil nok oppdage at kroppen er blitt en god del eldre enn de håpet på.

Men fortvil ikke! Det går an å trene seg yngre. Følger du Bedre Puls på nett og på TV får du gode råd for en sunnere livsstil.

SJEKK KONDISEN HER!

 

KROPPSMASSEINDEKS (BMI):

BMI er en måling av kroppsstørrelse og kroppsfett, og det tradisjonelt mest brukte målet for inndeling av kroppsvekt i forhold til helse eller risiko for å utvikle sykdommer.

For å finne dine egne mål, tar du det du veier delt på høyde x høyde.

Eksempel: Du veier 65 kilo og er 1,65 m høy.

 

Eksempel på utregning av BMI

 

 

Hvilken BMI har du?

BMI på under 18,5 = undervektig.

BMI på 18,5-24,9 = normal vekt.                                                     

BMI på over 25 = overvektig.

SENTRALFEDME:

En annen måte å måle overvekt på er å se på forholdet mellom midje- og hofteomkrets. Forskning har vist at dette kan være et bedre og sikrere risikomål for hjerte- og karsykdommer enn kroppsmasseindeksen.

Mål omkretsen rundt livet ditt. Livet er ca. 2 cm over navlen – mellom hoftebein og nedre del av ribbein. Ta et lett utpust før du måler. Så måler du hoftevidden. Deretter deler du livvidden på hoftevidden.

Eksempel: Du har en livvidde på 75 cm og en hoftevidde på 82 cm.

 

Eksempel på utregning av sentralfedme

 

 

 

Tallet du får sier noe om hvor mye fett du har på magen. Er tallet høy, er det en indikasjon på at det kan være fare for hjerte- og karsykdom.

Hos kvinner bør tallet bli ca. 0,8 og hos menn ca. 1,0.

MAGEMÅL:

Livvidden alene er også en indikator på hvordan det ligger an med helsen. Er tallet høyt, kan det være fare på ferde.

Kvinner bør være obs hvis livvidden er ca. 80 cm. og bør gjøre noe hvis livvidden er ca. 88 cm.

Menn bør være obs hvis livvidden er ca. 94 cm og bør gjøre noe hvis  livvidden er ca. 102 cm.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)