Av Petter Buchmann og M. Patricia Clayford
Vi har testet de fem mest solgte vaskemidlene for farget tøy på det norske markedet. First Price, Coop Color flytende, Omo Color flytende, Rimco Color og Omo Color.

Den globale vannbruken har doblet seg seks ganger siste hundre år. I Norge vasker vi mer klær enn noensinne, det gjenspeiler mye av forklaringen. Foto: Nrk
Grundig test
Tre pakker av samme sort har blitt blandet og brukt i hver sin maskin med samme type «skittentøy». Maskinene er også av samme type slik at grunnlaget for sammenligning skal være helt likt.
Testen viser at det er to pulvertyper og ett flytende vaskemiddel som kommer best ut; Omo Color pulver scorer høyest, Rimco Color kommer på andreplass mens Omo Color flytende kommer som nummer tre.
Doseringsanbefalinger
Anna Risnes fra SIFO er nøye med å påpeke hvor viktig det er at doseringsanbefalinger på pakken følges nøye for at resultatet skal bli best mulig. Hun forklarer også hva som skjer ved for høy eller for lav dosering:
Ved for lav dosering kan man risikere at tøyet ikke blir skikkelig rent, men ved for høy dosering kan man risikere unødvendig høy skumdanning i maskinen samt problemer med å få skylt overflødig vaskemiddel ut av tøyet når vaskeprogrammet er slutt.
Hun minner også om at riktig dosering er selvsagt også avgjørende for kostnadene ved bruk av vaskemiddelet.
Pris pr. vask
Et annet viktig moment er prisen pr. vask. Ved riktig dosering blant de tre som kommer best ut, viser det seg at for Omo color pulver vil en vask koste kr. 1,36,- men den for Omo Color flytende - som kommer på tredjeplass - vil prisen bli kr. 1,87,- pr vask.
For Rimco Color på andreplass, blir prisen kr. 0,93,- pr. vask. Med andre ord ganske store forskjeller i pris.
I løpet av ett år selges det omtrent 18.000 tonn vaskemidler i Norge. Alt dette går ut i avløpet når det blir brukt. Det er derfor bra dersom flest mulig kunder finner fram til et vaskemiddel som er Svanemerket - og dermed miljøklarert. Og det skulle egentlig ikke være så vanskelig all den tid 70 % av midlene i handelen bærer dette merket.
Testen er utført av Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO)på oppdrag fra Forbrukerapporten.