Hopp til innhold

Test av terrengsykler

Sykkelmarkedet i år kommer til å bli preget av terrengsykler med større hjul enn vi er vant med. Trenger vi disse nye syklene – eller er det bare en hype? Denne testen gir noe av svaret.

Terrengsykler

Stadig flere sverger til terrengsykler med større hjul enn de tradisjonelle 26 tommene. Men de veier og koster mer.

Foto: Geir Otto Johansen

Hjulstørrelsen på terrengsykler har helt siden starten vært standardisert: 26 tommer. Nå kommer flere og flere sykler med 29 tommer store hjul.

Disse syklene ruller godt når du først har fått dem opp i fart, og det store hjulet triller lettere over røtter, steiner og ujevnheter. Du får også større kontaktflate med underlaget, en fordel enten man sykler i gjørme eller på snø.

Vi klatret greit opp flere bratte bakker med vanskelig underlag der vi trolig måtte gitt tapt med 26 tommer hjulstørrelse. Man føler gjerne at man har bedre kontroll på en 29-er. Ofte har 29-er-syklene bredere styre, det hjelper det også.

Ulempene

Selvsagt er det ulemper også. Man må betale en del mer for en sykkel med 29-hjul framfor tilsvarende sykkel med 26-hjul. Og sykler du mye motbakker, vil du kanskje oppleve at sykkelen er litt tregere oppover.

Syklene er også en del tyngre. Dermed vil en sykkel med 26-hjul ofte oppleves som mer kvikk og spenstig. Prisene og vekta vil nok gå ytterligere ned etter hvert som disse syklene blir mer vanlige og produksjonstallene øker.

Har du en sykkel med 26-hjul som du er fornøyd med, skal du bare bruke den. Går du derimot med planer om å bytte ut terrengsykkelen, og har tenkt å legge en del penger i det, syns vi du skal vurdere 29-er. Særlig om du liker deg der det er litt humpete, og om du liker at det går unna.

Det er verdt å merke seg at blant de som har gått over til 29-ere, er det de færreste som ønsker seg tilbake til 26-eren.

Som om det ikke er nok med 29 som en ny standard, kommer nå også 650. Det er betegnelsen på hjul som er 27,5 tommer store. Midt mellom 26 og 29 blir det hevdet at det er dette som er den beste hjulstørrelsen for terrengsykler.

Varierende priser

Mange vil nok synes at 10.000 til 12.000 kroner er mye penger for en sykkel. Dette er veiledende priser, og flere av syklene i testen har vi funnet 2000 kroner billigere enn prisen som er oppgitt her.

I vurderingene gir vi max 6 poeng i hver kategori.

14 POENG: GT Zaskar 9r elite

GT Zaskar 9r elite

Fikser det meste: GT Zaskar 9r elite

Foto: Morten Karlsen

GT Zaskar 9r elite

Vurdering

Fakta

  • Sykkelglede: 6 poeng
  • Utstyr: 5 poeng
  • Pris: 3 poeng
  • Totalt: 14 poeng
  • Best i test!


 

  • Størrelser: S, M, L, XL
  • Testet: M
  • Fins også som damemodell: Nei
  • Antall gir: 20
  • Pris: 11.999 kroner
  • Vekt (uten pedaler): 12,2 kilo

Stabil, lett og god sykkel som takler det meste. Kvikk og rask både oppover og nedover, fungerer så vel på asfalt som sti.

God demper med mange justeringsmuligheter. En sykkel som det er lett å finne seg til rette på. Denne sykkelen har to tannhjul foran – mens de andre har tre.

Noen likte dette svært godt, mens andre i testpanelet etterlyste litt lettere gir. Pluss for at sykkelen blir levert med gode Shimano spd-pedaler. Akkurat passe bredt styre.


12 POENG: Trek GFC x-caliber

Trek GFC x-caliber

God til mangt: Trek GFC x-caliber

Foto: Morten Karlsen

Trek GFC x-caliber

Vurdering

Fakta

  • Sykkelglede: 5 poeng
  • Utstyr: 4 poeng
  • Pris: 3 poeng
  • Totalt: 12 poeng






 

  • Størrelser: 15.5, 17.5, 19,
    21 og 23 tommer
  • Testet: 17.5
  • Fins også som damemodell: Ja
  • Antall gir: 30
  • Pris: 12.000 kroner
  • Vekt (uten pedaler): 12,4 kilo

En ålreit sykkel som henger godt med enten det går oppover, bortover eller nedover. Nest lettest.

Sykkelen kommer uten pedaler. God gaffel med mange justeringsmuligheter, men mangler pussig nok muligheten til å låses fra styret. Styret er i bredeste laget.



12 POENG: Hard Rocx Stone Machine 29R

Hard Rocx Stone Machine 29R

Tar gjerne Birken: Hard Rocx Stone Machine 29R

Foto: Morten Karlsen

Hard Rocx Stone Machine

Vurdering

Fakta

  • Sykkelglede: 4 poeng
  • Utstyr: 4 poeng
  • Pris: 4 poeng
  • Totalt: 12 poeng





 

  • Størrelser: 15.5, 16.5, 18,
    19 og 21 tommer
  • Testet: 18
  • Fins også som damemodell: Nei
  • Antall gir: 30
  • Pris: 10.990 kroner
  • Vekt (uten pedaler): 12,5 kilo

Litt annerledes enn de andre syklene. Der flere egner seg godt for ulendt sykling på sti, er denne sykkelen mer satt opp for grusveisykling.

De to største rammestørrelsene har 100 mm vandring på gaffelen, de tre minste har 80 mm. Skal man ha sykkel for Birkebeinerrittet vil denne sykkelen være et godt valg i denne prisklassen.

Bedre på klatring enn utforkjøringer. Er likevel rask, og gir god flyt.


11 POENG: Merida Big.Nine TFS 500

Merida Big.Nine TFS 500

Sykler gjerne til jobben: Merida Big.Nine TFS 500

Foto: Morten Karlsen

Merida Big.Nine TFS 500

Vurdering

Fakta

  • Sykkelglede: 3 poeng
  • Utstyr: 3 poeng
  • Pris: 5 poeng
  • Totalt: 11 poeng



 

  • Størrelser: 17, 19, 21 tommer
  • Testet: 19
  • Fins også som damemodell: Nei
  • Antall gir: 30
  • Pris: 9.999 kroner
  • Vekt (uten pedaler): 13,6 kilo

Denne sykkelen ble ikke noen favoritt blant syklistene i testpanelet. Den føles litt nervøs nedover, og er litt tung oppover.

Gaffelen er låsbar fra styret. Ubehagelig sete. Pluss for at man kan montere skjermer og bagasjebærer.

Eneste sykkel i testen som har skikkelig feste for forskjerm. Testens billigste sykkel.


11 POENG: Scott Scale Team 29

Scott Scale Team 29

På det jevne: Scott Scale Team 29

Foto: Morten Karlsen

Scott Scale Team 29

Vurdering

Fakta

  • Sykkelglede: 4 poeng
  • Utstyr: 3 poeng
  • Pris: 4 poeng
  • Totalt: 11 poeng




 

  • Størrelser: S, M, L og XL
  • Testet: M
  • Fins også som damemodell: Nei
  • Antall gir: 30
  • Pris: 10.990 kroner
  • Vekt (uten pedaler): 12,8 kilo

Flere syns denne sykkelen er ålreit både på grusvei og sti, men den når likevel ikke opp til de beste syklene i testen.

Sykkelen er helt grei, men mangler det lille ekstra som får fram smilet hos oss. Fjernstyrt låsing, men ellers ganske enkel dempegaffel.


8 POENG: DBS Intruder 03:29:20

DBS Intruder 03:29:20

Trenger et bredere styre: DBS Intruder 03:29:20

Foto: Morten Karlsen

DBS Intruder 03:29:20

Vurdering

Fakta

  • Sykkelglede: 2 poeng
  • Utstyr: 3 poeng
  • Pris: 3 poeng
  • Totalt: 8 poeng


 

  • Størrelse testet: 48 cm
  • Fins også som damemodell: Nei
  • Antall gir: 30
  • Pris: 11.999 kroner
  • Vekt (uten pedaler): 12,8 kilo

Denne ble ingen favoritt blant testpanelet. Styret er for smalt for denne typen sykkel, og gjør at den føles nervøs i utforkjøringene.

Det er neppe noe problem om du bare skal bruke sykkelen til og fra jobb, men det er ikke akkurat det denne typen sykkel er beregnet for.

Demperen kan låses av fra styret, men er ellers ikke spesielt god, den slår i utforkjøringene. Ubehagelig sete. Gode spd-pedaler følger med, det er bra.

Gode til det meste

Terrengsykling

Terrengsykler med ekstra store hjul ruller godt på asfalt, men sier heller ikke nei til en tur på stien.

Foto: Geir Otto Johansen

Sykler som disse blir nok ofte kjøpt for å være en treningssykkel i marka, og en sykkel man også kan konkurrere med. Noen vil sikkert også ønske å bruke en slik sykkel til og fra jobb.

Om du bare skal ha én sykkel, kan også en 29-er være et godt alternativ. Den ruller godt på asfalt, samtidig som den ikke sier nei til en tur på stien.

Ønsker man å bruke den som jobbsykkel, skal man være oppmerksom på visse begrensninger når det gjelder skjermer og bagasjebærer. Bare Merida-sykkelen kan montere en god forskjerm som sitter like ved hjulet og tar sølesprut effektivt.

Tre av syklene har skruhull slik at man kan montere en lang bakskjerm, resten er henvist til skjerm på setepinnen. Med slike skjermer stopper du ikke spruten bak på leggen.

Ikke alle syklene har mulighet for montering av bagasjebærer. For mange som skal bruke sykkelen kun som treningssykkel, er dette helt uinteressant, men for den som bruker sykkelen også til jobb eller på turer, kan det være greit å ha mulighet til å montere bagasjebærer.

Luftgafler

Syklene i testen er satt opp enten med luftgafler eller stålfjærsgafler.

Med luftgaffel kan du variere trykket etter eget ønske, og du har dermed mange muligheter til å tilpasse gaffelen etter egen smak og kjørestil.

Husk bare at når du har luftgaffel, må du også ha spesialpumpe for dempegafler. Du kan ikke bruke en vanlig sykkelpumpe. Om du ikke etterfyller luft, vil ikke dempegaffelen virke som den skal.

Stålfjærsgafler er oftest rimeligere og enklere gafler. Noen av syklene i testen har fjernstyrt låsing av gaffelen. Det er veldig enkelt og greit å bare trykke på en hendel på styret når du ønsker å låse av gaffelen. Om man for eksempel sykler en strekning på asfalt er det en fordel å enkelt kunne låse av gaffelen.

Vi vil likevel heller ha en luftgaffel uten fjernstyrt låsing enn en stålfjærsgaffel med fjernstyrt låsing. Vi du ha en best mulig gaffel, så får du heller strekke deg ned til toppen av gaffelen når du skal låse av.

Gode bremser

Ved tidligere sykkeltester har bremser vært et hett tema. Noen sykler hadde gode bremser, andre fungerte dårlig.

I denne testen er ikke det en problemstilling. Alle bremsene fungerer svært godt. Verden går framover, hydrauliske skivebremser er blant bevisene på det.

Utveksling

Et annet ankepunkt i tidligere tester har vært utvekslingen på syklene. Det tyngste giret har vært for lett til at vi får den farten vi ønsker. Vi liker dårlig når føttene går som hjulvisper straks vi passerer 40 km/t.

Det er ikke et problem lengre. På syklene i dette testen syns vi girene er tunge nok.

Konklusjon

Vi har brukt syklene i testen til sykling i marka. Oppover og nedover, på sti og ujevnt underlag, men vi har også brukt dem på grusvei og på asfalt til og fra jobb.

Vi har lagt mest vekt på egenskapene i terrenget, da vi primært mener disse syklene blir kjøpt av folk som sykler i marka.

GT-sykkelen ble svært godt likt. Her stemmer alt enten vi klatrer oppover eller slipper opp i nedoverbakkene. Sykkelen er kjapp og grei. Den er lettest av syklene – det merkes. God dempegaffel som kan låses av med en hendel på styret.

Sykkelen fra Trek er hakk i hæl. Det er også en velbalansert og grei sykkel med god dempegaffel. Nest lettest.

Trenger du en grusracer til Birkebeinerrittet, er Hard Rocx en klar kandidat. Ikke dermed sagt at Trek og GT er uegnet til å sykle Birken, men Hard Rocx-en er mer innrettet på grus. De gode grusegenskapene går litt på bekostning av prestasjonene på røffe stier.

Scott er heller ingen dårlig sykkel, og den kan nok gi sine eiere mange fine turer i marka.

Merida og DBS fikk derimot ingen stor fanskare blant våre testere. Kjøper du en slik sykkel uten å prøve noen av de andre syklene i testen her, vil du sikkert kunne bli fornøyd, men sammenlignet med topp tre i testen her når ikke syklene fra Merida og DBS helt opp.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)