Alle biler har montert et standard sikkerhetsutstyr beregnet på voksne personer. Dette medfører at det må utvikles egne løsninger for barn.
Setetyper
Bilbarnestoler kan deles opp i fire ulike grupper. Gruppedelingen er basert på en kombinasjon av alder og vekt.
Maxi Cosi Priorifix ble vinner i gruppen for småbarnstoler. Ifølge Forbrukerrapporten er stolrn trafikksikker og brukervennlig. Foto:ICRT
De fire gruppene er:
- Liggebokser/sikkerhetsnett opptil 10 kg/1 år
- Babystoler opptil 13 kg/ca 2 år/
- Småbarnstoler opptil 18 kg/ca 3-4 år
- Førskolealder 15-36 kg/fra ca 2 år
Plassering av setet
Hvis det er mulig så skal sete plasseres i bilens baksete med barnets rygg mot kjøreretningen.
Grønne bilskilt og airbag
Dersom du frakter barn i en bil/varebil med grønne skilter, er det spesielt viktig å huske på forholdsregler knyttet til airbag.
Siden de fleste biler er utstyrt med airbags i begge forseter og en motvendt barnestol plasseres i forsete, så MÅ airbagen kobles fra.
Dette kan du muligens gjøre selv, (se bilens instruksjonsbok) eller be om hjelp til på merkeverkstedet.
Valg av sete
Barnets vekt og høyde er viktige faktorer for riktig valg. Det er lurt å ta med barnet til butikken når du skal velge bilbarnestol.
Forvent – og forlang – at salgsstedet kan gi kvalifisert hjelp.
ISOFix-sete kan monteres direkte med en «klikk-løsning». Foto: NRK/FBI
Montering
Det er selvfølgelig mulig å montere et barnesete selv, men dette må gjøres helt riktig.
Er du det minste i tvil, også etter å ha lest bruks- og monteringsanvisning bør du ta med setet til butikken for assistanse.
I de fleste butikker skal personale være i stand til å vise deg hvordan montering skal gjøres.
Testen er gjort i Tyskland og Østerrike vinteren og våren 2006. Kollisjonstestene er utført hos ADAC - den tyske bileierforeningens testanlegg utenfor München. Foto: NRK/FBI
ISOFix
Noen bil- og seteprodusenter er blitt enige om en festeordning for sete i bil som kalles ISOFix.
Her leveres bilen med ferdig monterte kroker eller bøyler gjemt, men lett tilgjengelig under ryggpute og setepute der ISOFix-sete kan monteres direkte med en «klikk-løsning».
Et slikt sete krever gjerne en ISOFix-base som monteres først i bilen og ett sete som så igjen klikkes ut og inn av denne basen. Det koster litt ekstra, men er en god løsning.
Mange av disse setene scorer også gjerne høyt i tester.
Selv om setet er merket for ISOFix-løsning, kan det også brukes uten dette systemet. Da benyttes bilens egne setebelter for sikring, på samme måte som det gjøres for seter uten ISOFix-mulighet.
Ulempen er at ikke alle biler har ISOFix. Dessuten er ISOFix-stolene dyrere.
Ulemper og kostnader
Ikke alle seter passer i alle biler og i noen biler må man prøve seg fram dersom det er behov for to seter. Da er det lurt å ta med seg bilen til butikken for prøving dersom man er i tvil.
Et sete har også begrenset «levetid» i og med at barnet vokser. Dersom du følger alle krav og anbefalinger til punkt og prikke kan du ende opp med å kjøpe tre seter. Med litt planlegging kan du klare seg med to.
Det fins seter som har en mulighet til å «vokse» med barnet.
Godkjenning og test
Alle bilbarnestoler som er i handelen skal være såkalt ECE-godkjent. Hvert enkelt sete utstyres med en merkelapp som viser dette.
Det er viktig å være oppmerksom på at selve godkjenningsordningen ikke er direkte knyttet til testen av setet. Testkriteriene er gjerne vesentlig mer krevende enn de internasjonale kravene for salg.
Testresultatene vil både påvirke og være retningsgivende for seteprodusentene når gamle seter videreutvikles og ny modeller konstrueres.
Og visste du at det er sjåføren som må betale boten for ALLE passasjerer i bilen under 15 år som ikke er forskriftsmessig sikret?
Tester i samarbeid med Forbruker-rapporten