Hopp til innhold

Tar ikke hensyn til steinsprut

Det er høysesong for asfaltering, og Veivesenet mottar nå en rekke klager fra folk som får bilene ødelagt av steinsprut fra fersk asfalt. - Dette har med kjørekultur å gjøre. Bilistene har mye av ansvaret, mener Veivesenet.

Asfaltering
Foto: Trondheim / Knut Opeide

Fram til oktober skal hundrevis av kilometer norsk vei dekkes med ny asfalt. Mens arbeidene pågår og i en viss tid etterpå blir fartsgrensa satt ned til 50 km/t.

Både for asfaltarbeidernes sikkerhet, men også for å beskytte kjøretøyer mot steinsprut. Det er det mange trafikanter som ikke bryr seg om.

Overflatebehandling kalles teknikken som brukes på tredjeparten av de nyasfalterte strekningene sør og øst i landet. Denne typen asfalt egner seg bra for veier som ikke er av de aller mest trafikkerte.

Overflatebehandling er billigere enn tradisjonell asfaltering, og den gir et lysere og mer tiltalende veidekke. Dette er en moderne utgave av det som tidligere ble kalt Otta-dekke. Langs kysten og i nedbørsrike områder på vestlandet og i Nord-Norge brukes kun tradisjonell asfaltering.

- Sett ned farta!

Asfaltering

Mange bryr seg ikke om slike skilt.

Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen / Knut Opeide

- Problemet med overflatebehandlingen er mulighet for steinsprut før asfalten har herdet. Derfor setter vi ned fartgrensene i 24 timer etterpå.

- Steinsprut er et mye mindre problem hvis man holder seg under 50 km/t, sier prosjektleder Torgrim Dahl i Statens Veivesen. Han er ansvarlig for vedlikehold av asfalt i region øst, som strekker seg fra Svinesund til Dovrefjell øst for langfjella.

- Problemet er at mange bilister ikke respekterer skiltene våre. Noen kjører like fort som før, og kan dermed skade andre biler med steinsprut.

Statens Veivesen har i sommer fått en god del klager fra fortørnede bilister som er rammet av steinsprut på lakk eller frontrute. Noen sender også erstatningskrav.

- Vi beklager selvsagt at det oppstår slike skader, men vi kan ikke gi erstatning. Vi gjør det vi kan for å redusere problemet. Resten er opp til bilistene. Dette har med kjørekultur å gjøre. Lav hastighet er den beste forholdsregelen mot steinsprut på fersk asfalt, mener Torgrim Dahl.

- Vil samarbeide

Han understreker at Veivesenet ønsker å spille på lag med veibrukerne. - En viktig del av jobben vår er å skilte og informere trafikantene om hva som skjer. Og så må bilistene ta hensyn til denne informasjonen.

- Løs stein er overskuddsmateriale når veien blir asfaltert med overflatebehandling. At biler kjører på fersk asfalt er en del av selve leggeprosessen. Etter et døgn kommer vi tilbake og feier opp den steinen som fortsatt ligger igjen, forteller Dahl.

Torgrim Dahl tilføyer at det skjer minst femti nestenulykker blant asfaltarbeiderne hver sommer fordi trafikanter ikke respekterer fartsgrensene. Og noen ganger går det enda verre.

- For to år siden tok vi i bruk fluoriserende skilt som skal være enda mer synlige, men råkjørerne har ikke endret adferd av den grunn, forteller han.

- Dårlig respekt

Norges Automobil-Forbund (NAF) mener at fartsovertredelser på nyasfalterte strekninger vitner om dårlig respekt for medtrafikantene.

- Det er all grunn til å be folk skjerpe seg, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Husk også at småstein på fersk asfalt kan sette seg fast i dekkene når du kjører langsomt, for så å bli slynget ut når du øker hastigheten igjen. Med steinsprut som resultat.

- Mitt beste råd er derfor å holde ekstra god avstand til bilen foran en god stund etter at man har passert nyasfalterte strekninger, sier Engebretsen.

Asfaltflekker

- Er du opptatt av å ta vare på bilen din bør det i det hele tatt ringe en bjelle når du har kjørt på nylagt asfalt. Da bør du sjekke bilen samme dag, og fjerne eventuelle asfaltflekker på lakken.

- Det er nemlig vanskelig å fjerne dem når oljeblandingen har herdet. Hos de som selger poleringsutstyr, spesielt bensinstasjoner og bilrekvisitabutikker, kan du kjøpe rensemidler som er spesielt beregnet på de mørke asfaltflekkene, forteller Engebretsen.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)