Hopp til innhold

Strammet inn loven – men bare tre reklamesyndere tatt på to år

Målet var å straffe reklamesynderne enda hardere. Men strengere sanksjonsmidler har bare ført til at tre lovbrytere er blitt bøtelagt.

Spam.

For over to år siden fikk Forbrukerombudet muligheten til å gå raskere til verks overfor lovbrytere. Men dette har foreløpig bare ført til at tre reklamesyndere er blitt bøtelagt.

Foto: Jonathan Lim Yong Hian

Høyere bøtenivå, raskere reaksjoner og strengere sanksjonsmidler. Det var tanken da markedsføringsloven ble strammet inn i juni 2009.

Det skulle svi å bryte loven.

Over to år senere har Forbrukerombudet sørget for at tre personer er blitt bøtelagt, alle for ulovlig utsendelse av spam.

Fikk 80.000 kr i bot i forrige uke

Senest i forrige uke ble en mann ilagt en bot på 80.000 kroner. Han er fra Moss, driver et erotisk nettsted og hadde sendt ut ulovlig SMS-reklame til over 2000 forbrukere.

– Det som gjorde saken ekstra ille, var at det for hver forbruker kostet 35 kroner å motta disse meldingene. Så for hver reklamemelding han sendte ut, tjente han 35 kroner, sier Gry Nergård, leder av Forbrukerombudet.

Tidligere i år var det et firma som ble tatt for ulovlig utsendelse av spam. De måtte punge ut med 100.000 kroner. I tillegg ble en av de ansatte ilagt en bot på 50.000 kroner.

I fjor var det bare én som ble bøtelagt for ulovlig markedsføring. Straff: 50.000 kroner i bot.

– I tillegg har vi fremmet et par saker der vi ikke har fått medhold av markedsrådet, som er en slags domstol på dette området, sier Nergård.

– Vi må vurdere sanksjonsmidlene

– Er du skuffet over at bare tre reklamesyndere er blitt domfelt på to år?

– Jeg er skuffet over at vi ikke har fått medhold i alle sakene vi har fremmet. Dessuten tar det lang tid å forberede sakene, spesielt med tanke på at lovgivningen er ny, svarer Nergård.

– Jeg er glad vi har fått strengere sanksjonsmidler, men om disse reglene fungerer godt nok til at vi på en effektiv måte kan stoppe dem som bryter markedsføringsloven, er noe vi må vurdere. Som tilsynsmyndighet er det viktig at vi har gode muligheter til å stoppe useriøse aktører, tilføyer hun.

– Får dere mange klager på ulovlig markedsføring?

– Ja, vi får i bøtter og spann, spesielt når det gjelder spam. Vi må ta for oss de verste.