Tannleger stryker i test

En ny test av tannleger avdekker svært ujevn kvalitet. Tannleger oppdager ikke hull, og vil til og med behandle hull som ikke finnes.

Tannlege

Professor Morten Rykke har undersøkt hver testperson grundig på forhånd.

Foto: Marit Higraff / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det er Forbrukerrådet som har testet 20 tannleger i Oslo-området i en ny test. Fire testpersoner ble sendt ut til vurdering på tilfeldig valgte tannklinikker. Se hele testen på Forbrukerrådets sider her.

Testpersonene ble på forhånd grundig undersøkt av professor Morten Rykke og to av hans kolleger ved Universitetet i Oslo, slik at hver enkelts behov ble kartlagt.

Tannlege

Professor Morten Rykke kom ikke alltid frem til samme resultat som tannlegene som ble testet.

Foto: Marit Higraff / NRK

Null hull

Testeren Christine har ikke hull i tennene, og trenger ikke noen form for behandling av sine tenner. Likevel foreslo en tannlege i Oslo hele 15 fyllinger, da han undersøkte Christine.

Testeren Per har åtte hull som trenger fyllinger – ingen av de fem tannlegene Per besøkte fant alle disse hullene. Den som traff best, fant kun fire av hullene – en av tannlegene fastslo at Per har null hull!

Forbrukerrådet: Bekymringsfullt
Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland synes resultatet er bekymringsfullt.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Forbrukerrådet konkluderer med at bare tre av 20 tannleger gir en god behandling av pasientene. Direktør Randi Flesland reagerer sterkt på dette resultatet:

- Denne undersøkelsen viser at kvalitetsforskjellene er svært store, og det er bekymringsfullt. Vi har tannleger som ønsker å behandle mer enn det som er nødvendig, og vi har tannleger som overser ganske store hull og helt nødvendig behandling, sier Flesland til NRK Forbrukerinspektørene.

- For dårlig kvalitet

Flesland og Forbrukerrådet mener det er grunn til å stille spørsmål ved både kvaliteten, kompetansen, og etikken til tannlegene. De etterlyser sanksjoner fra myndighetenes side, som følge av denne undersøkelsen:

- Det er helt klart at her må myndighetene gå inn i denne problemstillingen og gjøre noe. Vi kan ikke ha et så varierende tilbud til forbrukerne i Norge. Det er ikke god nok kvalitet, og forbrukerne fortjener bedre.

Helsedirektoratet har gått gjennom rapporten fra Forbrukerrådet, og finner det kritikkverdig at tannleger ikke finner store hull og at noen av tannlegene foreslår mye unødvendig behandling.

Direktoratet mener også det er grunn til å stille spørsmål ved utstrakt bruk av røntgen og de store variasjonene i undersøkelsesprisen.

Tannlegeforeningens syn på den nye undersøkelsen kan du lese her.

I Forbrukerinspektørene på NRK1 kl.19.45 onsdag 23.mars får du vite mer om tannlegetesten.

Les også:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)