Ta trappa - lev lenger

Lar du heisen stå, kan det legge år til livet ditt.

Vindeltrapp
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Det er så mye man skal passe på hele tiden, men her er et enkelt og greit virkemiddel som kan redusere risikoen for tidlig død med 15 prosent, skal vi tro sveitsiske forskere.

Forskerne ved Universitetet i Geneve har tatt for seg 69 personer med en bedagelig livsstil, det vil i dette tilfellet si at de var i fysisk aktivitet mindre enn to timer i uka og gikk mindre enn 10 trappeetasjer hver dag. I gjennomsnitt økte de trappegåingen fra fem til 23 etasjer per dag.

Etter 12 uker hadde de bedre lungekapasitet, lavere blodtrykk og lavere kolestrolnivå. De fikk mindre kroppsfett, smalere midje og større utholdenhet.

Løper fra alderdommen

Lav innsats, høy belønning

I forhold til innsatsen, var gevinsten overraskende høy. Selv om resultatene må verifiseres i større studier, ser det lovende ut.

- Dette tyder på at trappegåing kan ha stor helsegevinst for folk flest, sier dr. Philippe Meyer, som ledet studien, til BBC.

Hverdagstrening som teller

Å bytte fra heis til trapp er et enkelt valg som lett kan bli en del av den daglige rutinen, uten at dette krever planlegging eller noe særlig ekstra tid.

Trapper opp og trapper ned teller like mye.

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)