På telefonregningene så det ut som om Vaagland stadig vekk ringte via sin datamaskin til land på den andre siden av kloden.
Tilsynlatende hadde han ringt både El Salvador, Etiopia og Seychellene. Det er han helt sikker på at han ikke har gjort, og noen av oppringingene skjedde til og med på tidspunkt da han beviselig ikke hadde vært hjemme.
Forbrukernes representant i Teleklagenemnda,Vegard Syvertsen med alle klagene nemnda har behandlet og avslått.
For å være sikker på at det ikke skulle gjenta seg, ba han Telenor om å sperre de mystiske numrene som dukket opp på telefonregningene hans. Dette klarte ikke selskapet, og regningene fortsatte uten at Telenor tok på seg noe av ansvaret.
Gjelder mange
Arild Vaagland er blitt utsatt for det som blir kalt modemkidnapping. Det vil si at utenforstående har manipulert modemet i datamaskinen hans til å ringe opp av seg selv til utenlandske servere med telleskrittpriser på opp til 100 kroner per minutt.
Vaagland er en av et stort antall Telenorkunder som har klaget på uforklarlig høye telefonregninger med eksotiske fjernvalg.
Teleklagenemndas vedtak
Nesten alle har fått avslag på sin klage til teleselskapet, men saksbehandleren i Telenor rådet Arild Vaagland til å sende inn en anke til Teleklagenemnda.
Det ga ham nytt mot, men det han ikke visste var at ingen av de 750 kundene som har anket til Teleklagenemnda har fått fullt medhold. Siden i fjor sommer har ikke engang sakene blitt behandlet. Alle som klager får samme svar; et standardisert avslag.
– Nyttige idioter
– Telenor opptrer som nyttige idioter for kjeltringer ved å kreve inn penger fra kunder som blir utsatt for modemkidnapping, sier professor i rettsinformatikk, Olav Torvund ved Universitetet i Oslo.
– Når du blir svindlet, skal du slippe å betale, sier Torvund som mener at Telenor nå må endre praksis. De kan ikke sende regningen til kundene når dette åpenbart er ren svindel, understreker jusprofessoren.
Nye retningslinjer
Telenor vil gå gjennom klagesakene en gang til, sier informasjonssjef Atle Lessum.
Arild Vaagland skylder fortsatt 10 000 kroner til Telenor som han ikke ønsker å betale, og etter to års kamp, kan det se ut som han slipper det.
Myndighetene har nemlig pålagt teleselskapene å endre praksis slik at det ikke lenger skal være så lett for svindlere å bruke selskapene til å innkassere tusenvis av kroner fra intetanende internetbrukere.
Ettter flere medieoppslag om uskyldige mennesker som har vært ofre for modemkidnapping, vil Telenor gå gjennom saker som allerede er behandlet en gang til, sier informasjonsjef Atle Lessum til FBI.
Unngå modemkidnapping!
Forhåpentligvis slipper fremtidige Telenor-kunder å oppleve det samme som Arild, for nå får alle nye kunder tilbud om surfefilter for å fysisk sperre de mest lugubre utenlandske serverne ute.
Og her er noen tips for deg som vil unngå at ditt modem blir kidnappet:
Sjekk jevnlig hvilket oppringningsnummer din PC bruker for å koble seg på internett.
Bruk antivirusprogram, og sørg for at denne til enhver tid er oppdatert.
Ikke klikk på ukjente vinduer som kommer opp i nettleseren din, men lukk disse.
Ikke åpne epost med vedlegg der du ikke kjenner avsenderen.
De som har skumle hensikter på internett, retter som oftest sine skyts mot Windows-brukere, og da spesielt mot Internet Explorer. Bruk derfor Windowsupdate for de siste sikkerhetsoppdateringer.
Er du fremdeles bekymret, kan du jo alltids trekke ut telefonledningen fra modemet når det ikke er i bruk.
Les også tipsene fra Telenor og Tele2. Lenker finner nedenfor.