Nye og strengere regler for hvor mye du kan bære med deg ombord i flyet, fører til at mange passasjerer nektes å ta med taxfree-posen hvis den ikke får plass i håndbagasjen.
Flere av de mindre og mellomstore flyplassene i Europa er nå i ferd med å få økonomiske problemer på grunn av dette, men foreløpig ikke i Norge.
LES OGSÅ:
|
|
Kaotisk
For passasjerene er situasjonen ganske uoversiktelig, ettersom praksis og regler for hvor mye man kan ta med ombord varierer mellom selskapene og flyplassene.
- Passasjerer som bare får ta med ett kolli ombord når de reiser med et lavprisselskap, opplever det som ganske forvirrende når de flyr tilbake med det samme selskapet uten noen restriksjoner, sier Sarah Branquinho til fagmagasinet
. Hun er direktør i kjeden World Duty Free som driver de fleste britiske taxfree-butikkene.- Mange passasjerer blir også nektet å ta med et smørbrød, en kaffe eller til med en avis ombord hvis dette ikke får plass i håndveska. Folk er rasende, sier hun.
Lavprisoperatører
Mer enn hver tredje flyreise i Europa skjer nå med såkalte lavprisselskaper. På enkelte flyplasser utgjør de så mye som 80 prosent av trafikken.
Mange passasjerer har sluttet å legge turen innom taxfree-butikken før avgang. De får rett og slett ikke lov til å ta med seg posen ombord. Prøver de seg, blir den beslaglagt.
Flyplasser finansieres delvis med inntekter fra taxfree-salg, og den økonomiske situasjonen betegnes nå som dyster. Inntektene ved noen britiske flyplasser med mye lavpristrafikk har for eksempel sunket med hele 40 prosent etter at blant annet Ryanair strammet inn reglene for håndbagasje.
Ifølge Branquinho er Ryanair det mest konsekvente selskapet til å avvise taxfree-poser hos passasjerer med håndbagasje. Men hun har også fått rapporter om tilsvarende episoder hos Norwegian, Cimber Sterling, easyJet, Wizzair, Vueling og Germanwings.
- Ikke smart
Den internasjonale flyplassorganisasjonen
representerer 440 flyplasser i 45 europeiske land. Lederen Olivier Jankovec understreker at det er opp til hvert enkelt flyselskap å bestemme hvor mye passasjerene kan ta med seg ombord.- Men reglene må ikke gå på bekostning av våre muligheter til å selge tollfritt før avgang. Det er ikke spesielt smart av lavprisselskaper å legge kjepper i hjulene for dette salget samtidig som de krever stadig lavere lufthavnavgifter på egne vegne. Ett sted må vi jo hente inntektene fra, sier representanten for flyplasseierne.
Rygge og Torp
Moss lufthavn Rygge er enig med Ryanair og Norwegian om at passasjerene kan ta med seg taxfree-poser ombord, i tillegg til eventuell håndbagasje.
- Dette salget er en viktig inntektskilde for oss. Vi tillater derfor at passasjerene tar med posen sin i tillegg til håndbagasjen, sier markedssjef Silje N. Thoresen på Rygge flyplass.
- Norsk lov gir anledning til å selge tollfritt ved ankomst, noe som ikke er vanlig ellers i Europa. I sum er vi dermed ikke berørt på samme måte som mange andre flyplasser av denne problemstillingen, sier Thoresen.
Da Ryanair startet trafikk på Sandefjord lufthavn Torp for 13 år siden, ble dette den første norske flyplassen med lavprisoperatører.
- Etter så mange år er folk flest blitt flinke til å tilpasse seg de nye reglene. Mange av våre passasjerer reiser ofte, og de kjenner regelverket, sier flyplassens markedssjef Tine Kleive-Mathisen.
- Hos oss er taxfree-salget uproblematisk. Jeg har ikke hørt om passasjerer som nektes å ta med posen sin, selv om enkelte selskaper har regler som sier at posen må få plass i håndbagasjen, sier hun.
Også på Torp har det vært en dreining mot mer salg ved ankomst.
LES OGSÅ: