Forbrukerinspektørene har igjen testet frokosten ved uanmeldte besøk på åtte av Petter Stordalens Choice-hoteller.
Vi ville se om hotellkongen lever opp til løftet sitt om en fullverdig økologisk frokost til gjestene, slik det reklameres for på hotellkjedens hjemmeside.
Økoløftet
Petter Stordalen har profilert seg med sitt miljøengasjement. Fullverdig økologisk frokost er blant det han garanterer hotellgjestene.
Ifølge Stordalen og Choice innebærer det at det skal være økologiske alternativer innen brød, pålegg, egg, frokostblandinger, drikke og kaffe på alle frokostbuffetene.
Da NRK testet frokosten ved ti uanmeldte besøk på tilfeldig valgte hoteller for to år siden, ble det
. Ingen av hotellene serverte en frokost i tråd med Stordalens løfte.Petter Stordalen tok med seg en flott økologisk frokost til vårt tv-studio, og lovte bot og bedring:
– Vi må selvfølgelig bli mye bedre! Jeg lover en ting; dette som står her, det skal være frokosten på Choice!
- LES OGSÅ:
For dårlig – igjen
Med Petter Stordalens direktesendte løfte i minne, har vi testet frokosten på nytt, denne gang på åtte tilfeldig valgte Stordalen-hoteller rundt om i landet.
Den økologiske interesseorganisasjonen Oikos var med på testen, og konkluderer med stryk igjen på Stordalen og Choice:
– To av hotellene serverer en veldig bra økologisk frokost. To andre er nære på å holde løftet, mens resten er dårlige. Petter Stordalen har definitivt en jobb å gjøre, konkluderer markedssjef i Oikos, Kristina Alnes.
Flere av hotellene mangler vesentlige ting som egg, melk, brød, kaffe og pålegg.
- LES OGSÅ:
– Vi er forbauset
I en kommentar sier Petter Stordalen at Nordic Choice-kjeden allerede for to år siden var Norges største innkjøper av økologisk mat innen storhusholdning.
– I dag har vi blitt enda større. Nordic Choice står for 23 prosent av all omsetning av økologiske produkter innen storhusholdning i Norge. I fjor sto vi alene for 40 prosent av Bamas andel økologiske produkter, og cirka halvparten av Askos økologiske leveranser til storhusholdninger, forteller Stordalen.
– Av våre egne kundeundersøkelser leser vi at kun 5 prosent av gjestene svarer at de ikke ble tilbudt en fullverdig økologisk frokost på hotellet.
– Vi er forbauset over resultatet til FBI, rett og slett fordi vi kjenner hvilke volum vi kjøper inn. Jeg kan gjøre rede for hver eneste økologiske tomat! Regnestykket går ikke opp med testresultatet. Et sted havner nesten 1 millioner egg. Det er i gjestenes mager, sier Stordalen til NRK.no.
– Hva er årsaken til at utvalget er så dårlig?
– Dette er komplisert. Vi kan fortsatt bli bedre, blant annet på merking. Noen ganger svikter det hos leverandør, andre ganger i våre egne rutiner. Det enkleste vi kunne gjort var å senke ambisjonsnivået. Det har vi med viten og vilje ikke gjort, sier Stordalen.
– Økologiske produkter er ikke et markedsføringsstunt, legger han til. – Det er et verdivalg. Vi ønsker å servere en sunn og bærekraftig frokost. I tillegg til økologi, inkluderer det spørsmål om dyrevelferd, sunnhet, klima og miljø.
Stavanger er testvinner
Kristina Alnes i Oikos er generelt skuffet over Choice-hotellene i Oslo og Bergen, men imponert over det økologiske utvalget i Stavanger og Bodø og til en viss grad i Trondheim.
Her er hotellene som ble testet, og det de kunne tilby av økologiske produkter, samt vurderingen fra Oikos:
- LES OGSÅ: