- Se lista over alle de kontrollerte nederst i artikkelen.
Alle stedene som ble stengt har nå åpnet igjen etter at eierne har rettet opp manglene.
En ny storkontroll fra Mattilsynet avdekker skremmende forhold i hovedstadens restaurantverden i den hektiske førjulstida.
12 av 65 spisesteder fikk karakten "dårlig", og hele 38 endte opp med "mindre bra".
"Dårlig" betyr at Mattilsynet vurderer forholdene som helsefarlige, med stenging av serveringen som den strengeste reaksjonen.
Disse stedene ble stengt eller delvis stengt under kontrollen, som ble gjennomført i hele november (Mattilsynets kommentarer i parentes):
- Tre Kronor, Torshov (Helsefare)
- Gabler restaurant og bar, CJ Hambros plass (Særdeles elendig renhold, orden og vedlikehold mv. Hele virksomheten stengt).
- Tasty Thai, Bislet (Omsetningsforbud og beslag av kjøtt. Uhygienisk håndtering og produksjon. Smuglerkjøtt. Hele virksomheten stengt).
- Amundsen/Nobile, Frogner (Dårlig)
- Cafekontoret, Grønland (Svært dårlige kjøletemperaturer, matserveringen ble derfor stengt. Kunne selge øl og snacks).
- Karlrud kinagrill, Lambertseter (Delvis stenging. Omsetningsforbud).
- Ginger Grass, Hammersborg (Stenging av matservering).
I flere andre restauranter ble serveringen av enkelte varer stanset, men driften fikk fortsette.
- LES OGSÅ:
Mange rotter
I en av restaurantene på Oslos beste vestkant observerte Mattilsynet stor aktivitet av rotter i en felleskjeller under restauranten.
Spisestedet fikk pålegg om å sikre lokalene sine bedre. Det var imidlertid ingen tegn til rotter i selve restauranten.
Kontrollen viser også at flere restauranter ikke overholder reglene om internkontroll.
Flere mangler personaltoalett, eller har toalett felles med kundene eller med nabobedrifter som ikke driver med matservering. Dette er heller ikke tillatt av hygieniske grunner.
LES OGSÅ:
- Nedslående
- Resultatet er nedslående, sier seksjonssjef Marit Kolle ved Mattilsynet i Oslo til NRK.no.
- Dårlige resultater fra tidligere kontroller gjør at jeg ikke er veldig overrasket, men vi hadde et håp om at hygienen på restaurantene i Oslo er blitt bedre. Men det er den ikke, sier Kolle.
- Dette dreier seg mye om mangel på kompetanse hos innehavere og ansatte. Hos noen handler det sikkert også om bevisst snusk, men når vi snakker med personalet ser vi ofte at de vet alt for lite om betydningen av god hygiene.
- Og hva må gjøres for at kompetansen skal bli bedre?
- Dette er spisestedenes ansvar. De ansvarlige for driften må selv sørge for at både eiere og ansatte har den nødvendige kunnskapen om mathygiene og regelverk, forteller Kolle.
- Vær obs!
Marit Kolle vil ikke advare publikum mot å spise ute i Oslo. Men hun ber folk være oppmerksomme.
- Litt årvåkenhet når man velger utested er ikke dumt. Selv om kundene ikke kan inspisere kjøkkenet, vil standarden på toaletter og eventuell skitt i krokene ofte gi en indikasjon på at alt ikke er som det burde være, sier hun.
- Selv om mange steder har dårlig hygiene, har jeg inntrykk av at det stort sett går bra. Men reglene skal selvsagt følges. Og det elendige resultatet viser at våre kontroller er viktige.
Rotter utenfor
Fra tid til annen får Mattilsynet melding om at det er observert rotter utenfor spisesteder i Oslo.
- Jeg oppfordrer folk som ser rotter slike steder om å varsle oss, slik at vi kan kontrollere at rottene ikke kommer seg inn i lokalene om natten, sier seksjonssjef Marit Kolle.
Kun 15 av de 65 restaurantene som er kontrollert, ender opp med karakteren "bra", som betyr at Mattilsynet har lite å sette fingeren på.