NRK Meny
Normal

Sportsdrikken er ikke for alle

Det sies at sportsdrikker skal effektivisere treningen. Men har den egentlig noen effekt?

OL-utøverne drikker sportsdrikk

Skal du trene litt ekstra, bør du drikke det samme som flere OL-utøverne. Her illustrert ved den amerikanske svømmeren Missy Franklin, den britiske tennisspilleren Laura Robson og det norske håndball-landslaget

Foto: Tim Wimborne/Mark Humphrey/Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Under, eller rett etter at OL-utøverne har vært i aksjon, kan man ofte observere dem drikke fra fargerike flasker.

Og det som er i flaska, er ofte en spesiallaget sportsdrikk. Disse er designet for at man skal yte maks under trening.

Men fungerer disse drikkene bedre enn vann og andre alternative energikilder?

Eller er dette utspekulert markedsføring fra store, internasjonale aktører som vil selge mer til folk? En ny rapport fra British Medical Journal retter et kritisk søkelys mot tidligere forskning om sportsdrikker, som de mener i stor grad har vært finansiert av produsentene selv.

Har tre fordeler

Therese Mathisen, ernæringsfysiolog og treningsterapeut i Therma Nutrition.

Therese Mathisen, ernæringsfysiolog og treningsterapeut i Therma Nutrition

Foto: Bjørn Inge Karlsen / HM Media

– Sportsdrikkene har absolutt en effekt, men de er designet til ett formål, og det er til trening, sier Therese Mathisen, ernæringsfysiolog og treningsterapeut i sitt ege firma Therma Nutrition.

Hun har tusenvis av treningstimer bak seg, og har tidligere fått flere toppresultater i nasjonale mesterskap i styrkeløft og «athletic fitness».

Sportsdrikkene har ifølge Mathisen tre fordeler:

– Utfordringen for dem som trener mye er at de svetter mye, og ta taper man mye væske. I svetten ligger det også mye salter som skilles ut. Hvis man også trener lenge, krever musklene tilgang til rask, tilgjengelig energi, sier hun.

Skal en da klare å trene så lenge eller så hardt som en ønsker, må væskebalansen og saltbalansen holdes ved like, og musklene må få energi til å stå på.

– Man har da designet en drikk som møter disse tre umiddelbare kravene under en treningsøkt, sier hun.

Er man toppidrettsutøver, vil da bare vann være utilstrekkelig, sier Mathisen.

Sportsdrikker

Sportsdrikker er primært for dem som trener mye og mer enn en time hver gang.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

– Man kan drikke vann for væsketapet, men da kan man risikere å stå igjen med masse muskelkramper fordi man har tapt mye salter, sier Mathisen.

Vann gir heller ikke ren energi, og da vil man nå utmattelse etter hvert som musklene ikke har mer energi å hente.

Likevel, trener du mindre enn en 60 minutter, er vann mer enn bra nok.

Og hvis du ikke er en som trener tøffe og intensive økter, gjerne flere ganger daglig, trenger du heller ikke ty til sportsdrikker.

– Fordelen med å bare drikke vann, og det gjelder mosjonister flest, er at man sparer kroppen for unødvendig kalorier. De fleste trener jo for å ha en viss form og vektregulering, og da er det kun vann som gjelder, sier Mathisen.

Skal brukes til trening

Mathisen understreker at sportsdrikkene bare skal brukes til intensiv trening – ikke som leskedrikk i hverdagen.

– I sportsdrikkene er det en del sukker. For mye sukker er ikke er bra for oss, og folk flest bør holde seg unna det i hverdagen. Det gir ikke mer enn tomme kalorier og et vektproblem, sier hun.

På trening skal derimot energien raskt ut i musklene, og da er det karbohydrater i form av sukker som gir den beste effekten.

Og har man ikke sportsdrikker lett tilgjengelig, er det fullt mulig å finne andre løsninger.

– Man kan drikke rent vann og spise noe ved siden av, som for eksempel bananer, rosiner, myslibarer eller loff med honning eller syltetøy på. Dette er lettfordøyelig mat, opplyser hun.

I tillegg er det mange som velger å bruke saft eller brus.

– Til en viss grad går det an å drikke det. Men jeg vil ikke tilråde det, og bruker man saft bør den være svakt utblandet, sier hun.

Mathisen mener det også er et problem at sukkerinnholdet i brus og saft er så høyt, og man ødelegger mer for seg selv ved å putte i seg for mye sukker.

– Væske med et høyt sukkerinnhold vil holde seg lenger i magesekken. Da blir det bare et ubehag med at du har en full magesekk, og næringen gir ikke full effekt ut i musklene, sier hun.

NB – pass på tennene! Tannleger har svært kritiske til hva slike drikker kan gjøre med tennene. Drikkene inneholder nemlig en del syre, og det kan skade tennene.

Les Olympiatoppens anbefalinger for væskebehov ved trening her

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.