– Det flotte som har skjedd de siste dagene, er at vi har fått oppmerksomhet på forbrukermakt, sier Sponheim i følge Handelsbladet FK.
Latinsk blod
Sponheim mener det er for lite latinsk blod i forbrukeren, og at de må bli flinkere til å slå agurken i kassa.
– De må ha anledning til å gå i kassen eller til butikksjefen og si at de nå vil ha de og de leverandørene, ellers slutter de å handle der.
Han mener kjedenes kamp om kundene vil være til forbrukerens fordel, og at det er noe vi bør utnytte. Han håper også dette gir større muligheter for småskalaprodusentene.
Vil ikke ha regler
Selv om Sponheim ønsker lettere og åpnere forhold i butikken, vil han ikke presse regler på butikkene.
– Ikke alle kan tilfredsstille butikkenes krav og forventninger.
Han mener likevel det finnes andre muligheter for nisjeprodusenter. Spesialbutikker og Internettsalg nevner han som en mulighet.