Sparte 60.000 kroner på elbil fra USA

Med god dollarkurs, nesten ingen avgifter og et hyggelig tilbud fra forhandleren i USA sparte Ingebrigt Myrås rundt 60.000 kroner på å importere elbilen selv. – Jeg er storfornøyd, sier bileieren.

Ingebrigt Myrås med egenimportert Nissan Leaf. Bilen kjøpte han i USA.

Ingebrigt Myrås med sin egenimporterte Nissan Leaf. Bilen kjøpte han i USA.

Foto: Privat

– Jeg gjorde hele importjobben på egen hånd, litt på måfå. Og det gikk overraskende greit, forteller Ingebrigt Myrås, som nå er lykkelig eier av en nesten ny Nissan Leaf.

Den tidligere bilmekanikeren sparte flere titusen kroner på jobben.

Han anbefaler samme framgangsmåte for andre som vurderer å anskaffe elbil, forutsatt at man er villig til å ta risikoen på at noe kostbart kan gå i stykker.

Norsk fabrikkgaranti kan du nemlig se langt etter hvis du importerer elbil fra USA.

Pent brukt Leaf

Bilen Myrås kjøpte var en pent brukt åtte måneder gammel 2012-modell Nissan Leaf, som hadde kjørt nesten 9000 kilometer.

Fra han betalte i nettbanken tok det 10 uker før familien kunne ta første kjøretur hjemme i Bergen før jul.

– For selve bilen betalte jeg 25.000 dollar, som tilsvarte omtrent 138.000 kroner. Påplusset frakt fra USA, vinterhjul, registrering, fortolling og togbillett fra Bergen til Drammen ble sluttsummen 170.000 kroner, sier Myrås til NRK.no.

– Men maten jeg spiste da jeg dro for å ta imot bilen er ikke med i regnestykket, humrer han.

Totalprisen er anslagsvis 60.000 kroner under gjennomsnittprisen for en tilsvarende bruktbil i Norge.

– Mindre å hente i Europa

Myrås startet med å hente informasjon på nettet om framgangsmåter, fordeler og ulemper ved egenimport. Bortsett fra den innsatsen og dagsturen til Drammen for å fortolle og ønske kjøretøyet velkommen, gikk det hele nesten av seg selv.

– Nissan Leaf var den eneste elbil-modellen av denne årgangen med virkelig stor prisforskjell i USA sammenlignet med norske bruktpriser. Så valget var egentlig enkelt. Jeg vurderte også import fra europeiske land, men her er det ikke like mye å hente, forteller han.

Bilbutikken med rimeligste pris fant han i Texas via nettauksjonen ebay.

– Vanligvis frarådes man å kjøpe elbil i varme strøk, fordi høye temperaturer kan tære på batteriet. Men bilen min hadde egentlig gått i Virginia, der klimaet er mer "norsk". Og forhandleren ga et positivt inntrykk. Derfor slo jeg til, sier Myrås.

Ulemper på kjøpet

Nissan Leaf

Nå ruller det flere enn 10.000 elbiler på norske veier. Elbilforeningen håper på minst ti ganger så mange innen 2020.

Foto: Andreas Grimsæth / NRK

Leaf’en var blant annet utstyrt med varme i seter og ratt, samt batterivarmer. Men noen ulemper måtte Myrås godta til den hyggelige prisen.

– Den amerikanske utgaven av navigasjonsanlegget, og fjernstyring av ladingen med mobiltelefon, fungerer ikke i Norge. Å gjøre noe med dette vil nok koste mer enn det smaker for meg, forteller han.

– Dessuten tar radioen bare inn oddetallsfrekvenser, noe som gjør at man ikke kan høre på enkelte radiokanaler i vår del av verden.

– Og varmeapparatet kan ikke stilles lavere enn 18 grader, i motsetning til europeiske Leaf der nederste grense er 16 grader. Men det lever jeg greit med, forteller bileieren.

Vrakpant og miljøavgift

De lave offentlige avgiftene gjør elbiler ekstra interessante i Norge. Importen er fritatt for både engangsavgift og merverdiavgift.

Til norske myndigheter betalte Myrås kun vrakpantavgift på 1700 kroner, samt 239 kroner i miljøavgift for gassen i airconditionanlegget.

Les mer om import og registrering av elbil hos Tollvesenet her.

Tar man også dollarkursen med i regnestykket, blir fasiten enda mer interessant.

– Og bilprisene beveger seg nå nedover i USA. Etter hva jeg vet skal Leaf produseres både der og i Europa, så jeg ser ikke bort fra at prisforskjellen kan bli enda større, sier Ingebrigt Myrås.

Den norske årsavgiften for elbil er 415 kroner, mens eiere av "vanlige" biler må ut med 2940.

– Helt greit

– Egenimport av elbil er helt greit, blant annet fordi det trigger konkurranseinstinktet hos norske bilforhandlere. Det sørger for at markedet fungerer til fordel for elbilkjøperne, sier markedsansvarlig Sjur Stampe i Norsk Elbilforening til NRK.no.

Han forteller at Ingebrigt Myrås langt fra er den eneste nordmannen som har kjøpt elbilen sin på denne måten.

– Fordi avgiftene er såpass fraværende, handler det strengt tatt bare om å finne den riktige bilen på nettet og fylle ut noen skjemaer. Svært mange elbiler er nå til salgs i mange land der markedsinteressen er mindre enn her hjemme, på grunn av en helt annen holdning til elbiler fra det offentlige.

– Det er stort sett snakk om biler med nesten de samme spesifikasjonene som dem man kjøper i norske bilbutikker, forteller Stampe.

Spekulasjon

Han tror at en del privatperson importerer elbil på egen hånd, for straks å selge dem videre til andre kjøpelystne nordmenn. Det har oppstått et marked for privatspekulanter.

– Elbilforeningen vil verken anbefale eller fraråde egenimport. For noen er det greit at bilen ikke er nøyaktig lik modellene på det norske markedet. Prisen er det viktigste, sier Stampe.

– Andre betaler gjerne ekstra for den tryggheten en forhandler kan gi. For det vil alltid være et sjansespill å spare for eksempel 60.000 kroner på en bil som ikke har fabrikkgaranti.

– Man bør også huske på at privatimportert bil kan bli mindre verdt når man senere skal selge den igjen. Om man sparer store penger i utgangspunktet, kan det hende at man ikke tjener så mye likevel, sier han.

I januar ble det registrert 586 nye og bruktimporterte elbiler i Norge. Det er en markant oppgang fra november og desember i fjor.

Ifølge Grønn Bil.no ruller det nå 10.187 elbiler og 404 plugin-hybrider på norske veier.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)