Selv om det ligger an til at vi kan dra på feriereiser igjen snart, kan ting fortsatt endre seg på kort varsel. Og det har vi tatt hensyn til når vi planlegger ferien.
Det har vært en økning i salget av fleksible billetter under pandemien. Det opplyser flere reiseselskaper til NRK.
– Flex er ekstremt populært hos våre kunder, fordi det gir fleksibiliteten som alle søker nå for tiden, sier Andra Rado, kommunikasjonssjef i Wizz Air.
Fleksibel billett er en dyrere billett som du kan endre eller få refundert, dersom noe skulle komme i veien for reisen.
Hvor mye mer må du egentlig ut med for fleksibiliteten? Og er det verdt pengene?
NRK har tatt en stikkprøve på fly, buss og togavganger mellom de største norske byene, og her er noe av det vi fant.
Mer enn tre ganger så dyrt på toget
Fleksibilitet kan koste dyrt. Og prisforskjellen er størst på toget.
- Reiser du med tog fra Oslo til Bergen koster billigbilletten (Vy Lavpris) 349 kroner. Ønsker du muligheten til å endre eller refundere (Vy Flex Refunderbar), må du ut med 780 kroner mer for samme sete på toget. Det er tre ganger prisen.
Reiser du med SJ fra Bodø til Trondheim, koster Standard-billetten 299 kroner. Mens Standard Refunderbar koster 1225 kroner, altså 926 kroner mer. Det er fire ganger så mye som billigbilletten.
Vi har spurt togselskapene hvorfor det er så stor prisforskjell. Du kan lese svaret nederst i saken.
- Les:
Må betale ekstra, selv med fleksible billetter
Prisforskjellen hos flyselskapene slår ikke like hardt ut som på toget. Her dukker det opp andre ting som kan skape forvirring.
Flyr du med Wizz Air fra Oslo til Stavanger, er det 160 kroner som skiller mellom «Wizz Go» og «Wizz Flex».
Selv om «Wizz Flex» gir deg gratis endring og refusjon, blir pengene satt til gode i Wizz account, altså får du ikke pengene tilbake.
Skal du fly fra Oslo til Bergen med SAS, er det 150 kroner som skiller mellom ikke refunderbare «SAS Go Smart» og refunderbare «SAS Go Flex».
I vilkårene til SAS står det derimot at du må ut med 600 kroner per pers ekstra om du skal refundere billetten. Dette til tross for at du har kjøpt den fleksible billetten. Du må også betale eventuell prisforskjell mellom ny og gammel billett.
Les svaret fra SAS lenger ned i saken.
Forbrukerrådet har ikke vurdert de ulike kategoriene, men sier til NRK at dette kan gjøre det vanskelig å være forbruker.
– Her kan du behøve å være en blanding av matematiker og spåmann for å vite hva som lønner seg, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
– Uforskammet dyrt
Det er i utgangspunktet fri prissetting i Norge, og friheten til å avbestille billetten er noe selskapene kan seg betalt for.
– Da er det opp til den enkelte av oss om vi synes det er verdt det, sier Blyverket.
En som absolutt ikke synes at det er verdt pengene, er Rune Kaino Nikolaisen som driver nettstedet Gjerrigknark.com.
Han mener fleksible billetter er uforskammet dyre.
– Det vil være penger ut av vinduet, fordi mange av oss har allerede reiseforsikringer som dekker tapet dersom du blir syk og må avlyse turen, sier Nikolaisen.
Dersom du har reiseforsikring eller har kjøpt reisen med kort, er du som regel sikret dersom du eller noen i reisefølget blir syke før avreise.
– Med tanke på koronatiltak, kan det være at det er lov til å reise dit du skal, men du føler det utrygt. Da kan du ikke regne med å få tilbake noe på forsikringen. Den dekker ikke frykt, advarer Blyverket i Forbrukerrådet.
Slik forklarer selskapene prisforskjellene
NRK har vært i kontakt med alle selskapene som er inkludert i stikkprøven og spurt dem hvorfor prisforskjellene er så store.
– Det stemmer at differansen kan bli stor, da lavprisbilletter ofte kan være rabatterte, mens det aldri er rabatt på fleksible billetter, svarer Dag Brekkan, salgsansvarlig i Go-Ahead Norge.
Prisen for refunderbare billetten er fastsatt av Jernbanedirektoratet, og den prises ut av lengden på togreisen.
– Nordlandsbanen Bodø og Trondheim er den lengste banestrekningen i Norge, og derfor den strekningen med dyrest refunderbar pris, sier Lena Angela Nesteby, kommersiell direktør for SJ Norge.
De ikke-refunderbare billettene prises derimot etter tilbud og etterspørsel.
– Da vil prisen variere avhengig av antall billetter som er tilgjengelige og hvor lenge det er til avgang. Billetten er billigere, jo tidligere du bestiller, sier Åge-Christoffer Lundeby, pressesjef i Vy.
– SAS, hvorfor må jeg betale 600 kroner ekstra per billett for å be om refusjon, hvis jeg allerede har kjøpt en fleksibel billett?
– Du betaler for det du trenger. Mange ønsker rimelige billetter uten behov for fleksibilitet, mens mange andre ønsker fleksibilitet, svarer John Eckhoff, pressesjef i SAS.
Han påpeker at det går an å kjøpe en dyrere billett Sas Plus Pro, hvis man vil ha refusjon og avbestilling inkludert i prisen.
Opp til passasjerene selv
Selskapene mener til syvende sist at det er opp til passasjerene selv å velge hva slags billett de ønsker å kjøpe.
– Dersom kundene ønsker mye fleksibilitet, anbefaler vi at de kjøper en Flex-billett. Det er fordi det inkluderer flere valgmuligheter og tjenester, sier Eline Skari, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.
Pressesjefen i SAS mener at de enkleste billettypene kan være både praktisk og godt nok for noen.
– Andre ønsker mer fleksibilitet, og da kan man betale for det, sier Eckhoff.
Flyselskapet Widerøe erkjenner at det kan være skummelt å plassere familiens sommerbudsjett i ferieopplevelser som man ikke vet om kan gjennomføres.
– Derfor gir vi kundene våre gebyrfri ombooking frem til 31. desember, uavhengig av billettkategori, sier Catharina Solli, kommunikasjonssjef i Widerøe.
Busselskapene Vy Ekspress og Nor-way har ingen egne fleksible billetter, og er derfor ikke inkludert i stikkprøven med priseksempler.
Denne saken ble oppdatert 21.05.2021 for å inkludere priseksempel og kommentar fra Widerøe.
- Les: