Slimfit- og skinny-bukser til ettåringer

– Jeg synes det er problematisk å kalle barneklær for superskinny og slimfit, sier psykolog. Cubus og H&M sier de ikke ønsker å bidra til økt kroppsfokus blant barn.

Skinny barnebukser

Her er flere eksempler på trange bukser til barn fra ulike butikker.

Foto: Line Hødnebø

Barnebukser

På nettsidene til H&M finnes det mange bukser til barn som kalles slim og superskinny.

Foto: Skjermdump hm.com

NRK.no har sjekket hvordan noen populære butikker markedsfører trange bukser til småbarn. I buksehyllene på H&M reklameres det på engelsk med slimfit og superskinny. Også på nettsidene finner man bukser som kalles slim helt ned i størrelse 4–6 måneder.

– Er ikke dette betegnelser som assosieres med tynnhetsidealer?

– Vi ønsker ikke å bidra til økt kroppsfokus, og er bevisste på dette i design og utvikling av våre barneklær. Benevnelsene som for eksempel slim og loose viser til passformen på selve buksen, ikke størrelsen til barnet, sier kommunikasjonsansvarlig i H&M, Kristin Fjeld, til NRK.no.

Barnebukser

På hm.com selges slim jeans helt ned i størrelse 68, som er for babyer fra 4–6 måneder.

Foto: Skjermdump hm.com

Selges i mange butikker

Også på Cubus selges en rekke barnebukser med lignende merkelapp: Slim og skinny.

– Det finnes mange buksemodeller til barn. Og våre betegnelser er ikke beskrivelse av kroppstyper, men av modellene, sier Julie Bragli Eckhardt, kommunikasjonsleder i Cubus, til NRK.no.

Barnebukser

Disse slimfit-buksene fra Cubus er i størrelse 86, for barn på halvannet år.

Foto: Line Hødnebø
Barnebukser

Barnebukser på pomdelux.com kalles også slimfit.

Foto: Skjermdump Pompdelux.com

Den danske nettbutikken Pompdelux er populær i Norge. Her selges både posebukser og stramme bukser til barn. Benevnelsen er mye av den samme som hos Cubus og H&M.

– Vi har valgt å kalle noen av våre bukser for slimfit fordi betegnelsen er et helt vanlig faguttrykk i motebransjen. Det er også dette kundene kjenner til, sier Tania Nørgaard Jensen, marketing koordinator i Pompdelux, til NRK.no.

Hun sier uttrykkene er ment som en rettesnor for kundene, og at de ikke omtaler barnets silhuett.

– Ikke ulovlig

Men er motebransjens sjargong helt uproblematisk? Det er jo barna som er målgruppen.

– Jeg ser at dette er bransjens måte å differensiere produktene på, men det kan like godt være et uttrykk for tynnhetsidealet, sier forsker ved Statens Institutt for forbruksforskning, Mari Rysst, til NRK.no.

Hun mener det kan være interessant å finne ut om slik markedsføring kan påvirke barn og foreldre.

Forbrukerombudet får stadig henvendelser om markedsføring rettet mot barn. Men denne formen for markedsføring er ikke ulovlig.

– Produktnavn i seg selv kan vi ikke gjøre noe med. Men dersom kjedene bruker betegnelsene aktivt i markedsføringen, hvor de også på annen måte støtter opp om at barn skal være slanke og tynne, anser vi det som urimelig, sier Forbrukerombud Gry Nergård.

– Tynnhetsidealet presses på de minste

– Generelt ser man at mote for barn, ungdom og voksne blir stadig mer lik, og dette kan bidra til at både idealer og fokus på å være slank overføres fra den voksne verden til stadig yngre barn.

Det sier psykolog og stipendiat ved RKBU Vest ved Universitetet i Bergen, Liv Sand. Hun har forsket på barn mellom ti og tretten år, og deres forhold til egen kropp og vekt. Hun mener tynnhetsidealet også presses på de minste barna.

– Barn er også ofre for tynnhetsidealet, og generelt er det jenter og de med høy vekt som sliter mest.

Hun har ikke sansen for at barneklærne beskrives som slim og skinny.

– Som psykolog mener jeg at det er problematisk markedsføring fordi det eksplisitt fokuserer på slankhet og dermed kan øke kroppspresset.

I hennes forskningsprosjekt tilknyttet Barn i Bergen kommer det fram at både jenter og gutter kan utvikle et problematisk forhold til egen kropp allerede før puberteten.

– Som psykolog mener jeg at det er problematisk markedsføring fordi det kan øke kropsspresset.

Liv Sand

– Skal ta det opp internt

Selv om klesbutikkene omtaler buksemodeller – og ikke kroppsstørrelser, kan H&M forstå reaksjonen fra forbrukerne. De sier de ikke ønsker å bidra til økt kroppsfokus blant unge.

– Vi er lei oss for at navnene på jeansmodellene oppleves som upassende, og skal ta det opp internt, sier Kristin Fjeld i H&M.

  • Har du kjøpt skinny-bukser til barna dine? Hva synes du om trange barnebukser? Send oss en e-post!

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)