Hopp til innhold

Slik velger du riktig båt

Det er hundrevis av nye daycruisere, eller DC-båter, å velge blant i markedet. På båtmessen "Sjøen for alle" viste Båtmagasinet tre nokså ulike alternativer

Båter
Foto: Colurbox

De tre båtene har ganske forskjellig utstyrsnivå - og av det nokså varierende priser. Dette var derfor ingen eple-mot-eple-sammenligning.
Se vurderingen av de tre båtene lenger ned i artikkelen.

Valg av båt er ofte en fellesnevner for familiens ulike behov og ønsker. Familien Berntsen har gjort sitt valg. De bestemte seg tidlig for bruksområdet og ikke minst hvor mye de var villige til å bruke av penger på en ny båt.

DC-konseptet har vært en sikker vinner i markedet i mange år. Sosialt for folk om bord, og alle er skjermet for vær og vind.

LES OGSÅ: Riktig valg av redningsvest

Familien Berntsens båtvalg

Familiens valg ble på alle mulige måter en midt på treet-løsning, både hva gjelder båt og pris:

  • Enkle og helt greie løsninger.
  • Båten fyller familiens krav til soling, bading og vannsport.
  • Man kan til nød overnatte om bord – har portabelt toalett under dekk.
  • Riktig valg av motorkraft (godt voksne mennesker med en viss vekt). Motoren jobber lett i forhold til en 115 hk som kanskje er det mest vanlige på en båtpakke som denne.

Gode råd for båtkjøpet

Ikke la kjøpet bli en emosjonell prosess, i hvert fall ikke før noen helt ufravikelige krav er innfridd:

  • Båten skal være CE-merket.
  • Alle båter produsert etter juni 1998, fra 2,5 til 24 meter, skal være CE-merket. Kravet gjelder hele EØS-området og viser at produktet er fremstilt i henhold til et definert EU-regelverk.
  • Produsenten er ansvaret for at dette er i orden. Forskriften baserer seg på at produsenten eller importøren må søke et teknisk kontrollorgan (som for eksempel Det norske Veritas) om en godkjenning av sitt kvalitetssystem. Båten skal produseres etter disse retningslinjer. Brukerhåndbok og samsvarserklæring skal finnes om bord.
  • Kjøper du en båt som har mangler på dette området har du ikke lov til å selge den videre. Slike mangler kan også gi deg store problemer med forsikringsselskapet, om uhell er ute.
  • CL-skiltet viser klasse eller konstruksjonskategori, i dette tilfelle C som gjør båten godkjent til bruk langs kysten, med vind opp til 13.8 sekundmeter og en bølgehøyde opp til 2 meter. Andre klasser er A, havgående, B til båter som brukes også utenfor kysten. Skiltet om bord skal vise produsentens navn, største lasteevne (eksklusive fulle, fastmonterte tanker med drivstoff og vann. Skiltet viser også antall personer som båten er godkjent for).

Det stilles mange krav i CE-godkjenningen. Dette er bare noen av punktene:

  • Det skal være enkelt å komme om bord etter fall i vann.
  • God sikt for fører.
  • God konstruksjon og struktur i skrog (soliditet).
  • God stabilitet og tilstrekkelig fribord.
  • Ha oppdrift og flyteevne.
  • Det skal finnes viktig informasjon i brukerhåndboken om bl.a. hvordan unngå brann og vanninntrengning.

Videre er det viktig å velge en båt med gode kjøreegenskaper. Prøv den skikkelig i sjøen, gjerne i litt dårlig vær og sammen med en erfaren båtperson.

Når alt dette er på plass kan praktiske løsninger om bord vurderes.

Til sist kan hjertet og følelsene få spillerom; om linjer, design og farger faller i smak.

Kjøp en kurant båt med et kjent merkevarenavn. Det bedrer muligheten for en god pris ved videresalg. Kurante båter selges gjerne av etablerte forhandlere med et godt utbygget servicenett.

Ny eller brukt båt?

  • Nytt gir trygghet i forhold til garanti og de første årenes vedlikehold.
  • Brukt kan bety et godt kjøp om båtens historie kan dokumenteres. Sjekk nøye om den er godt holdt.
  • Noen førstegangskjøpere vil ha en ny innstepsbåt, andre vil absolutt ha en brukt. Det er nok å velge blant. Akkurat i dag ligger det over brukte 1400 DC-båter til salgs. Lommeboken bestemmer om det blir nytt eller brukt.

Kort om de tre båtene familien ble vist på båtutstillingen "Sjøen for alle":

Askeladden C6

Askeladden C6

Askeladden C6

Foto: Trond J. Hansen

Velutstyrt daycruiser med mange integrerte og praktiske løsninger. Askeladden har vært innovative i sin utvikling av mindre familiebåter. Den såkalte Quick-tankegangen gjennomsyrer båten; Q-bed, Q-rope og Q-table. Integrerte løsninger som er raske å ta i bruk.

Båtmagasinet har testet båten og slår fast at den har en helt marginal planingsterskel, noe som gir et fleksibelt fartsområde. Båten er utstyrt med en 1.7 liters innenbords dieselmotor.

  • Lengde: 6.25 m
  • Bredde: 2.45 m
  • Fart: ca 30 knop
  • Motor: CMD 1.7 diesel, 116 hk
  • Pris fra: 478.000

Sting 700 Weekender

Sting 700 Weekender

Sting 700 Weekender

Sting 700 Weekender er en moderne båt som bygger på et gammelt konsept, nemlig sjarken. Styrhuset er videreutviklet til å bli en koselig hytte, med bysse og en liten sittegruppe.

Båten har sofa forut som enkelt gjøres om til en køye for to. Også sittegruppen kan forvandles til en bred seng. Dette er en såkalt bakveggbåt, med skyvedør inn fra et stort akterdekk. Båten er utstyr med en 150 hk utenbordsmotor.

Sting 700 representerer på mange måter en ny trend, innelukket båt som gjør det mulig å dra på tur hele året.

  • Lengde: 6.99 m
  • Bredde: 2.55 m
  • Fart: 32 knop
  • Motor: 150 hk Evinrude E-Tec
  • Pris fra: 591.000

AMT 200 DCC

AMT 200 DCC

AMT 200 DCC

Foto: Jørn Søderholm

Fornuftig daycruiser, egnet til sjøsport og solglede. Båtmagasinet slår fast i en test at båten har gode sjøegenskaper. Båten leveres både med Hondas 115 hk og 150 hk.

Vi anbefaler det største motoralternativet. Med fire voksne om bord trengs den ekstra kraften for at båten ikke skal arbeide tungt. Vindskjermen bidrar til god komfort for alle om bord.

Akter har den en sosial u-sofa som kan slås ned til å bli en stor solseng. Kalesjen er skjult i en kalesjegarasje bak sofaen. Under dekk er det soveplass til to og et skjult portabelt toalett. Godt med stuveplass.

  • Lengde: 6.05 m
  • Bredde: 2.31 m
  • Fart: 40 knop
  • Motor: Honda BF 150 hk
  • Pris: 409.000

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)