Slik unngår du sur lukt i treningstøyet

Har du gitt opp treningstrøya som lukter stramt? Sjekk tipsene som holder lukta borte.

Lukter vondt

Ikke fortvil - du kan unngå den sure lukta!

Foto: Hans Ola Hevrøy / NRK

Sliter du med å få bort sur lukt fra klærne? Det er store forskjeller i hvor mye ulike tekstiler lukter.

Ingun Grimstad Klepp

Ull lukter minst, mens syntetisk tøy lukter mye, ifølge Ingun Grimstad Klepp fra SIFO.

Foto: Statens institutt for forbruksforskning

– Ull lukter i særklasse minst. Syntetisk tøy lukter i utgangspunktet mye, og tilføres derfor stoffer for å hindre bakterievekst og lukt. Men stoffene blir vasket ut og har en begrenset virkning, sier Ingun Grimstad Klepp, forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, til NRK.

– Det eneste som funker hvis du ikke vil vaske tøyet mellom hver treningsøkt, er å trene i ull. Bruken av ull til innendørstrening øker - en av grunnene er nettopp lukt, sier Klepp.

Men trener du med teknisk tøy trenger du ikke kaste favorittrøya selv om den lukter ille – kvitt deg heller med lukta.

Eddik – din venn i dunsten?

Vi spurte NRK Livsstils følgere på Facebook om råd. Mange tipser om å bruke litt eddik som skyllemiddel for å fjerne den sure lukta fra klærne.

Personlig trener Kaja Borg bruker også eddik for å fjerne vondt lukt fra treningstøyet. Legg klær som lukter vondt i vann med eddik over natta, og vask plagget i vaskemaskin med vanlig vaskemiddel etterpå, er rådet hennes.

– Bruk den blanke eddiken. Én del eddik til fem deler vann. Det funker aldeles utmerket, sier Borg.

Kaja Borg

I løpet av en arbeidsdag kan Kaja Borg skifte treningstøy opptil fire ganger. – Når tøyet etter hvert begynner å lukte surt, kan eddiken ta bort lukta, sier Borg, personlig trener og senterleder ved Stamina Key Grønland i Oslo.

Foto: Hans Ola Hevrøy / NRK

Funker eddik mot sur lukt i klær, klesforsker Ingun Grimstad Klepp?

– Eddik brukes i mange sammenhenger i forbindelse med lukt. Jeg har ikke testet dette trikset selv, men det vil ikke skade. Det er også avhengig av hvilken svette vi har – vi svetter ikke likt, sier hun.

Hva sier kjemikeren om å vaske klær med eddik?

– Svette varierer fra person til person, aktivitetsnivå og hvor på kroppen den er. Svette inneholder blant annet melkesyre og urea, som vi også finner i urin. Bakterier «spiser» begge deler, og avgir blant annet ammoniakk som avfallsstoff, som ikke lukter godt. I syntetisk tøy finnes det ingen naturlige stoffer som begrenser bakterievekst, sier Carl Henrik Gørbitz, kjemiprofessor ved Universitetet i Oslo.

Selv foretrekker han vanlig vask.

– Men stoffer med lav eller høy pH vil kunne virke desinfiserende, så eddik vil kunne ha en effekt. Men jeg ville ikke behandlet bomullstøy på denne måten, sier Gørbitz.

Unngå vanlig skyllemiddel

Vask alle klær etter vaskehenvisning, men ikke bruk skyllemiddel når du vasker teknisk tøy, ifølge Klepp.

– Lukta forsterkes veldig hvis tekstilene har vært i kontakt med skyllemiddel. Da må de vaskes mye i ettertid for å bli kvitt lukta, sier hun.

Tørk raskt

– Selv om man vasker treningstøyet etter hver treningsøkt, opplever noen at det fortsatt lukter vondt, sier Ingun Grimstad Klepp.

Du bør også tenke på hvordan du tørker klærne:

  • Noen av luktproblemene vi har er knyttet opp til bakterievekst. Det skjer når klærne er lunkne og litt fuktige. Jo lenger klærne er fuktige, jo verre er det.
  • Hvis du har vært på trening og legger fuktige klær i treningsbagen, utvikler lukta seg over tid.
  • Det kan hjelpe å lufte og tørke svett treningstøy før du legger dem i skittentøyskurven - spesielt hvis det tar litt tid før du vasker dem. Da slipper klærne å ligge våte uten lufting før de vaskes.
  • Etter vask bør du tørke klærne raskt, ikke langsomt. Ta ut klærne av vaskemaskina så kjapt som mulig etter vask.
  • For å hindre vond lukt fra vaskemaskina, bør døra være åpen når den ikke blir brukt.
  • Mer om svettelukt i klær fra Forbrukerinspektørene:
Nå skal ikke treningstøy lukte svette lenger. Derfor bruker flere produsenter nanosølv for å "drepe" lukta. Det kan være dårlig nytt for både helsa vår og miljøet. Og det å trene langs veien kan være skummelt i høstmørket. Vi tar en titt på dingsene som gjør at bilene må se deg.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)