Slik unngår du «musearm»

Noen få, enkle øvelser kan være nok til å unngå senebetennelser og smerter i armene.

Video Øvelser som forebygger muserelaterte skader stående

Manuellterapeut Joakim Særheim viser øvelser som forebygger muserelaterte skader. Foto: Øyvind Syrrist

Det er ikke uvanlig med smerter eller plager i armene dersom du bruker pc og tastatur flere timer hver dag.

Heldigvis finnes det noen enkle øvelser og utstrekkinger som kan gjøre hverdagen lettere.

Men før du går løs på øvelsene må du sjekke at du sitter riktig.

Se video om riktig sittestilling:

Video musearmweb

Manuellterapeut Joakim Særheim viser riktig sittestilling og hvordan du skal strekke ut underarmsmuskulaturen. Foto: Øyvind Syrrist

Sittestilling betyr mye

Ergonomisk korrekt sittestilling er veldig viktig.

Først må du stille inn stolen, deretter pulten og til slutt skjermen.

- Du skal ha begge bena godt plantet i gulvet, rumpa godt inn på stolen og magen inntil pulten. Deretter skyver du tastaturet så langt frem på pulten at du kan legge underarmene på pulten samtidig som fingrene ligger på tastaturet, forklarer Joakim Særheim, manuellterapeut ved Hans & Olav fysioterapi - senter for manuellterapi til NRK.no.

Du må også passe på at musa ligger slik at armen kan jobbe rett foran kroppen, og ikke ut til siden.

- En annen vanlig feil, er å holde pekefingeren én eller to centimeter over musa hele tiden. Da strammer du musklene i underarmen hele dagen, og det er ikke bra, legger han til.

Får du vondt i håndleddene, kan det være lurt å bytte til et flatere tastatur. Har du plager i skulderen, kan det lønne seg å bytte ut den vanlige musa med en rullemus.

Strekk og tøy hver dag

Når du sitter korrekt, må du ikke bli så komfortabel at du blir sittende for lenge av gangen.

Forsøk å reise deg opp og gå en runde så ofte du kan. Gjerne hver time.

- Det finnes også flere enkle øvelser du kan gjøre både sittende og stående. Gjenta øvelsene hver dag, anbefaler manuellterapeuten.

Gjør øvelsene til en vane før eller etter lunsj hver dag, gjerne sammen med kollegene dine.

- Dette er generelle øvelser for deg som jobber mye foran en pc. Har du vedvarende smerter som ikke bedrer seg med strekking og øvelser bør du oppsøke hjelp hos en ekspert, råder han.

Da vil du få skreddersydd øvelser tilpasset dine plager.

Stress betyr mye

Særheim påpeker at det ikke er uvanlig med pc-relaterte plager selv om du både gjør øvelser og sitter korrekt.

Arbeidssituasjonen og negativt stress kan også påvirke.

- Undersøkelser viser at de største risikofaktorene for pc-relaterte plager er knyttet til arbeidssituasjonen, da med tanke på konflikter på jobb eller ved avgjørelser, ugunstige arbeidstider samt manglende anerkjennelse eller oppfølging fra ledere. Derfor er det viktig å ta tak i det som forårsaker dette negative stresset, forklarer han.

Når du trives på jobb, skal det være nok med fem til ti minutter med øvelser hver dag, og godt arbeidsverktøy.

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)