Slik sover du bedre

Har du lyst til å våkne frisk og uthvilt i morgen tidlig? Da bør du prøve noen av disse rådene for bedre nattesøvn.

Illustrasjonsfoto

ILLUSTRASJONSFOTO: De fleste har søvnvansker fra tid til annen. Søvnproblemer kan bestå i innsovningsvansker, avbrutt søvn eller tidlig oppvåkning.

Foto: Getty Images / NRK

Ta testen: Sover du bra?

Nesten en halv million nordmenn har kroniske søvnvansker, og stadig flere rammes.

Det fremgår av en landsrepresentativ undersøkelse som ble offentliggjort på en europeisk søvnkonferanse i Portugal i september.

Stålee Pallesen er søvnforsker og professor ved psykologisk fakultet på universitetet i Bergen.

– Rundt 15 prosent av befolkningen har vansker enten med nattesøvnen eller svekket dagtidsfungering på grunn av dårlig søvn eller at de er misfornøyd med søvnen sin, sier søvnforskeren som var med og presenterte undersøkelsen i Lisboa.

Ståle Pallesen

Søvnforsker og professor Ståle Pallesen.

Foto: Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer

Fungerer dårlig

Pallesen sier at dårlig søvn kan føre til at vi fungerer dårlig i dagliglivet.

– Det kan bli vanskeligere å lære nye ting på skolen og i arbeidslivet. Oppmerksomhetsevnen svekkes - noe som for eksempel kan gjøre oss til dårligere sjåfører i trafikken. Ellers er det vist at dårlig søvn kan svekke humøret - og i noen tilfeller ved langvarige vansker kan dette lede til depresjon, sier han.

Søvnforskeren forteller at noen sykdommer, som for eksempel søvnapné, kan gi fysiske sykdommer som førhøyet blodtrykk.

Søvnapné er et syndrom som er kjennetegnet av mange oppvåkninger grunnet pustestopp under søvn.

– Nyere studier viser ellers at lite søvn trolig endrer på appetittregulerende hormoner, slik at appetitten øker, sier han.

Søvntips

Noen trenger åtte timer hver natt for å fungere, mens andre klarer seg med fire-fem. Men det er ikke alltid like lett å ligge stille i sengen når man skal sove. Få ting er mer frustrerende enn å ligge og vri seg i sengen mens klokken ubønnhørlig tikker mot morgen.

Søvnforskeren Ståle Pallesen har et sett med tips som gjerne omtales som søvnhygiene.

– Disse tipsene er brede, generelle og som mange vil profittere på å etterfølge, sier han.

Les også: Søvnmangel er blodig alvor

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)