Slik slanket Harald seg 80 kilo

Skjorta i størrelse xxxxxxl er ikke trang lenger. For Harald Ibsen har gått ned 80 kilo på 18 måneder, og har dermed slanket bort halve kroppsvekten sin. - Jeg bestemte meg for at jeg ikke ville være tjukk lenger, sier 42-åringen.

Harald Ibsen

Monsterslanking kaller Harald Ibsen det han har vært gjennom. Til venstre slik han ser ut nå. På bildet til høyre har han tatt på en skjorte fra da han var på sitt største.

Foto: Privat

Har du klart å forandre livsstilen din? Eller har du gode slanketips du vil dele? Send oss en e-post !

- Dette er en formidabel innsats. Jeg er virkelig imponert, sier Bedre Puls-trener Yngvar Andersen når han får høre om innsatsen til Harald Ibsen.

For det er ikke småtteri, eller småkilo, Ibsen har klart å slanke seg. På halvannet år har han gått fra å veie 162 kilo, til nå å være drøye 80 kilo lett. 42-åringen fra Bø i Telemark har altså klart å slanke bort halve kroppsvekten sin!

Hvordan i all verden klarte han det?

Harald Ibsen

Harald likte ikke å bli tatt bilde av da han veide mye, men her er et av få bilder av hvordan han så ut før. - Da jeg var feit, klarte jeg ikke å bøye meg ned og knyte skoene. Det var faktisk vanskelig å gå til postkassa, sier Harald.

Foto: Privat

- Jeg brukte ikke noe vidundermiddel, denne monsterslankingen har jeg klart ved hjelp av mat og trening. Jeg kjørte knallhardt på med trening og masse mat. Jeg spiser nå ofte, opp til syv ganger om dagen. Jeg spiser i tillegg små måltider, og jeg har kuttet ut tilsatt sukker, poteter, pasta og ris, forteller Harald Ibsen til NRK.no.

Mange små måltider

Treningsekspert Yngvar bekrefter at mange måltider er et godt tips for alle som vil ned i vekt.

- Mange små måltider er bra for alle som vil slanke seg, det er et felles eksperttips uansett hva slags kur du følger, opplyser Yngvar Andersen.

Treningseksperten mener at alle kan klare å slanke seg.

- Det er vanskeligere for noen å gå ned i vekt genetisk sett. Man må jobbe hardt, men alle får det til, sier Yngvar.

- Klarte ikke gå til postkassa

Mange drømmer om å slanke seg, men sliter med motivasjonen. Hvordan klarte Harald å bestemme seg for å endre livsstilen sin?

- Legen min sa at: Dette dør du av Harald, nå må du gjøre noe. Jeg hadde høyt blodtrykk, skyhøyt kolesterol, og jeg var i ferd med å utvikle diabetes 2. Da skjønte jeg alvoret, og bestemte meg bare for at jeg ikke ville være tjukk lenger, sier Harald.

- Jeg var utrolig feit i huden, og jeg klarte ikke bøye meg ned og knyte skoene. Det var faktisk vanskelig å gå til postkassa, forteller han videre.

Så våren 2008 satte Harald inn støtet, og forandret hele livet sitt.

- Det krever enormt mye disiplin, det skal jeg innrømme. Du må gjøre jobben selv. De første to månedene gikk jeg lite ned i vekt, det var demotiverende. Men etterpå var det som å trekke ut proppen – på det råeste gikk jeg ned 13 kilo på 14 dager, sier Harald.

- Man blir litt småsyk i hodet når man monsterslanker seg på den måten. Hodet klarer ikke å venne seg til det like fort som kroppen, innrømmer han.

Harald veide seg derfor bare hos legen, for at han ikke skulle utvikle spiseforstyrrelse. Han har operert bort hud på magen, resten av jobben har han gjort selv.

- Greit å gå ned mye når man er veldig tung

Yngvar Andersen

Bedre Puls-trerner Yngvar Andersen har ikke hørt om mange som har klart å slanke seg så mye som Harald.

Foto: Ingvil Aaen Torpe / NRK

Harald ble tett fulgt opp av fastlegen sin under hele slankekuren. Ekspertene anbefaler ofte at man ikke går ned mer enn en halvkilo i uken når man slanker seg.

Men Bedre Puls-trener Yngvar Andersen mener det er annerledes når man veier så mye som Harald gjorde.

- Når man har så mye å ta av som Harald hadde, kan man glemme regelen om å maks gå ned en halvkilo i uken. Med så mye vann i kroppen, vil man etter hvert rase veldig mye nedover på vekten, slik Harald opplevde. Hvis en person på over 130 kilo ikke skal gå ned mer enn en halvkilo i uken, blir det også veldig demotivernde. For da vil man jo knapt merke det i begynnelsen, mener Bedre Puls-Yngvar.

Les også: Verdens beste mageøvelse

Intervalltrening og lange turer

Harald har altså gått fra ett enormt måltid om dagen, til mange små. Han pleide å drikke mange liter cola hver dag, slikt sukkervann har han nå kuttet ut. Men det er ikke nok å endre kosten – trening må også til om du skal bli en superslanker.

- Jeg har gått mye med staver. Og det er intervalltrening jeg har gått mest ned i vekt på, jeg har gått lange gåturer i høyt tempo. Overvektige orker mye trening, for de kroppene har masse reserver å gå på, mener Harald.

- Intervalltrening er bra hvis du vil ned i vekt. Men hvis du er i dårlig form, kan du godt vente litt med intervalltreningen. Du kan kompensere ved å bruke lenger tid på treningen. Det smarteste du kan gjøre, er uansett å starte dagen med en times gåtur. Da har du sikret deg en god basis for treningen den dagen, og all annen trening blir bonus, forteller trenings-Yngvar.

- Jeg vil anbefale å følge Haralds eksempel på alle måter. Men staver trenger man ikke å kjøpe, jeg mener staver er en uting. Man støtter seg for mye på dem, og totalutbyttet av treningen er bedre uten, fortsetter Yngvar.

- Alle har tid

Harald Ibsen

Denne skjorten pleide å være trang da Harald veide dobbelt så mye, nå viser han frem at han drukner i den.

Foto: Privat

Føler du at du ikke har tid til å trene? Da er ikke monsterslanker Harald nådig.

- Det er bare tull å si at du ikke har tid til å trene. Alle får tid til 45 minutter innimellom, mener han.

42-åringen har blitt student igjen, og han tar en bachelor i idrettsvitenskap - blant annet for å kunne jobbe med opptrening av inaktive og overvektige. Harald jobber nå også som spinningsinstruktør .

- Det sosiale livet er helt annerledes nå, for da jeg var tjukk isolerte jeg meg helt. Jeg kan røpe at jeg har fått meg ny kjæreste. Og så er det utrolig deilig å kunne nyte sommeren, og ikke grue seg til å ta av seg på overkroppen, forteller Harald fornøyd.

Test deg selv:

Er du like imponert over Harald som trener Yngvar? Send oss en e-post , og fortell hva du synes om monsterslankingen!

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)