NRK Meny
Normal

Slik kan du snu en drittdag

Noen dager er bare mørke fra det øyeblikket du står opp. - Men det finnes triks som virker, sier professor i psykologi Torill Christine Lindstrøm.

Morgenstund

Av og til er det bare ikke bra.

Foto: Alexandre Normand/Flickr/Creative Commons

Du merker det ganske fort, kanskje allerede idet klokka ringer eller idet du sitter med en litt for tørr brødskive ved frokostbordet: Dette er ingen god dag.

Kanskje er det litt for mye du skal rekke over, kanskje kjennes kroppen bare tung og trøtt, kanskje har du konflikter på jobben eller en vanskelig telefon du vet du må ta. Kanskje er du bare lei og irritert uten helt å vite hvorfor.

Men det finnes metoder som virker.

Snudde dagen med en video

Pernille Gulbrandsen

Pernille Gulbrandsen er Frøken Plomme i bloggeverdenen.

Foto: Pernille Gulbrandsen

Bloggeren Pernille Gulbrandsen har fått massevis av positive tilbakemeldinger etter at hun la ut videoen «It's gonna be alright» på nettet.

Da hun våknet en elendig tirsdag morgen, bestemte hun seg for å sette opp videokameraet og snu dagen til noe bra.

- Jeg har møtt ganske store vanskeligheter både i mitt eget liv og i nær familie, og da får du på en måte to valg: enten kan du sutre eller så kan du snu på det. Jeg har valgt det siste, sier Pernille.

- Mange har fortalt at de fikk en opptur da de så videoen. Og det hjalp jo på mitt eget humør også, forteller hun.

Her kan du se videoen:

Da jeg våknet i morges, var hodet mitt fullt av knirkete bekymringer. Så jeg prøvde dette, - og det funket!, skriver Pernille Gulbrandsen på bloggen sin. (Musikk: Trond K & The Serious Issues: It's Perfectly Alright... I found it on the floor. NRK Urørt)

(Musikk: Trond K & The Serious Issues: It's Perfectly Alright... I found it on the floor. NRK Urørt)

Snakk positivt til deg selv

Torill Christine Lindstrøm er professor i psykologi ved Universitetet i Bergen, og er soleklar på at det finnes måter å snu dårlige dager til bedre dager på.

Den ene metoden hun vil anbefale, er å snakke positivt til seg selv.

Utgangspunktet er at hvis du begynner dagen med å tenke at «idag er livet dumt», vil du legge merke til ting som bekrefter denne hypotesen. Du vil lettere oppdage andre ting som også er negative i livet ditt denne dagen, og så baller det på seg.

- Dette kan bekjempes. Forsøk å komme på minst én ting som du gleder deg til i dag. Det kan være så enkelt som lunsjpausen eller et tv-program du ser fram til. Hvis du fokuserer på dette som du gleder deg til, kan du snu sirkelen, og du vil kanskje lettere legge merke til andre positive ting, forklarer Lindstrøm.

- Fokuser positivt. Forsøk å legge merke til alle småting som du tross alt har fått til i dag, bagateller som var bra. Da er du på rett vei!, oppmuntrer hun.

- Det er jo slik at hvis du leter etter noe negativt, så vil du finne det. Alle har en «ryggsekk» med ting de skulle gjort, ikke fått til, regninger de skulle betalt, ting de har glemt, ting som er mislykte eller ergerlige. Åpner man sekken, så finner man det.

«Mindfullness»

Torill Christine Lindstrøm

Du kan snu en dårlig dag, mener professor Torill Christine Lindstrøm.

Foto: UiB

En annen strategi som er i vinden om dagen, er «mindfullness», en metode som er hentet fra Zen-buddhismen.

- Dette handler om å øve opp evnen til å fokusere på der du er akkurat nå. Kjenn etter hvordan du har det i kroppen, i pusten, hvordan du sitter. Pust dypt. Kanskje kjenner du at du ikke har det så bra. At du er lei deg, nervøs eller urolig.

- Så sier du til deg selv at «ok, nå er jeg urolig og lei meg - men det er ikke så farlig, for det kommer til å gå over».

Ved å observere seg selv og de vonde følelsene, kan man oppnå en distanse som gjør følelsene mindre overveldende.

- I stedet for å forsøke å flykte fra følelsen, skal du være i den og ikke kjempe imot. Aksepter følelsen, men si til deg selv at den kommer til å forsvinne, sier Lindstrøm.

Fysisk aktivitet

- Hvis du våkner og er sur en dag, er det alltid en god idé å komme seg ut, hevder Lindstrøm.

Litt hard fysisk aktivitet virker best, fordi kroppen da skiller ut endorfiner, kroppens eget «lykkestoff». Men også en kjapp gåtur hjelper. Har du ikke tid før du drar på jobb, kan du kanskje få tid til å gå av bussen to stopp før på vei til jobben?

- Fysisk aktivitet nesten «tvinger» kroppen i bedre humør, sier Lindstrøm.

Selv har hun også god erfaring med å bade ute i kaldt vann.

- Det er ikke et råd jeg har vitenskapelig belegg for, men jeg har selv opplevd flere ganger at jeg har gått ut i vannet som sur, sint eller lei meg, og kommet opp igjen blid som en sol! Kanskje skyldes det at kulden setter i gang positive prosesser i kroppen, i tillegg til selve naturopplevelsen – men det kan jo også være at jeg er lettet over at det er over, ler hun.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.