NRK Meny
Normal

Slik holder du koken

Det koster å legge om livsstilen. Vi gir deg rådene for å holde motivasjonen oppe.

Trening
Foto: ScanStockPhoto

Trening er viktig for helsen - og for mange kan det kjennes tungt å komme i gang med treningen når man har hatt et lengre avbrekk.

Avtal med deg selv

- Det finnes ingen snarvei til suksess når det gjelder å skaffe seg bedre helsevaner, sier professor i fysisk aktivitet, Jorunn Sundgot-Borgen.

Det kan være god hjelp å lage avtaler med deg selv om hvor mange ganger i uken du skal trene. Men det er veldig viktig at du tilpasser målsetningen til det nivået du er på. 

 

 

Trening

Det er ingen snarvei til bedre helsevaner.

Foto: Galina Barskaya

Glem nederlag

Men ifølge professoren skal du ikke føle det som et nederlag hvis du ikke får gjennomført alle øktene du har satt deg som mål.

- Du har ikke tapt selv om du gikk på en smell. Det går an å begynne på en ny frisk, og hver eneste treningsøkt er bedre enn ingen i det hele tatt, sier Sundgot-Borgen.

- Forskjellen på de som klarer å gjennomføre avtalene de inngår med seg selv, og de som ikke lykkes, har med motivasjonen å gjøre.

 

Slik holder du koken:

 

Begynn i dag:

Ikke vent til i morgen eller mandag - men begynn i dag med livsstilendringen.

Start forsiktig:

Begynn treningen forsiktig og øk intensiteten gradvis.

 

Trening

- Avtal antallet treningsdager med deg selv, sier professor.

Foto: JOHN BAZEMORE / AP

Sett av tid

Avtal trening eller tur med venn. Gå eller sykle til jobb - og la bilen stå. Gå en tur mens barna er på fotballtrening eller lur inn en morgentur før de andre har stått opp.

Ha realistiske mål:

Klarer du ikke alt, må du fokusere på det du får til - og ikke det du ikke klarer.

Ha en gulrot:

Belønn deg selv når du har nått et delmål.

Ha det gøy:

Velg en idrett eller treningsform du synes er morsomt. Det kan også være lurt å variere med forskjellige aktiviteter. Hvis du liker å løpe eller gå, prøv å variere på turveiene du går.

 

 

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.