NRK Meny

Slik holder du hjernen ung

Fysisk og psykisk trening, positive tanker og kosttilskudd er noe av nøkkelen til en ung hjerne, mener amerikansk hjerneekspert.

Hjerne

Hvor bevisst er du på å holde hjernen din ung? Her finner du noen tips.

Foto: Colourbox.com
Journalist

Hjernen vår endres ettersom vi blir eldre. Vi mister noe av hukommelsen bare ved normal aldring av hjernen, og informasjonsoverføring mellom nervecellene i hjernen blir dårligere.

LES OGSÅ: 70.000 har demens – tallet blir trolig fordoblet i løpet av få år

Men demens skyldes sykdom på hjernen, og ikke aldring alene.

– Demens kommer av at ulike typer sykdomsprosesser interagerer med endringer som skjer i hjernen på grunn av aldring, så derfor er det større risiko for demens ved aldring, sier professor og forsker på demensutvikling, Tormod Fladby.

Likevel finnes det et scenario hvor man kan bli dement uten sykdom.

– Hvis du blir 125 år så vil du i teorien bli dement bare ved at hjernen eldes normalt, sier Fladby til NRK.no.

Så hva kan vi gjøre for å holde hjernen vår ung så lenge som mulig?

Bremse aldringsprosessen

Amerikanske dr. Daniel Amen er psykiater og selvhjelpsrådgiver. Han har gitt ut titalls bøker med metoder for å holde hjernen frisk - nå sist «Use Your Brain To Change Your Age».

Og han har flere tips til hva man kan gjøre for å bremse aldringen av hjernen. Eller kanskje spesielt hva man bør unngå.

Dette kan i følge Amen være med på å gjøre hjernen din eldre:

  • Overvekt
  • Hjerneskader
  • Giftstoffer (alkohol, nikotin, narkotika, avgasser etc.)
  • Høyt blodtrykk
  • Diabetes
  • Søvnapné (åndedrettsstopp)
  • Lavt testosteron
  • Kronisk stress
  • Depresjon og negativ tankegang
  • Mye koffein og sukker

I tillegg til å unngå disse punktene, gir han følgende eksempler på hva man kan gjøre for å bremse prosessen:

  • Fysisk og psykisk trening (gjøre regelmessige øvelser)
  • Riktig kosthold
  • Positiv og sunn tankegang
  • Kosttilskudd som multivitamin, fiskeolje og vitamin D

LES OGSÅ: B-vitamin bremser demens

Overvekt kan påvirke

Tormod Fladby

Tormod Fladby forsker på demensutvikling, og prøver å finne en metode for å bryte inn i sykdommens forstadier.

Foto: Institutt for klinisk medisin, UiO

Tormod Fladby forsker på demensutvikling ved nevrologisk avdeling på Ahus.

Målet for forskningen er å bryte inn i demensutviklingens forstadier, slik at man kan unngå stadiet der sykdommen er irreversibel.

– Foreløpig har vi kun generelle råd å gi for å holde hjernen ung. Det er såpass stor forskjell på pasientene, og vi trenger mer kunnskap om hvordan tiltak virker inn hos ulike pasientgrupper, avhengig av blant annet genetikk.

I forhold til dr. Amen's råd om å unngå overvekt så er Fladby enig. Men her er det mange faktorer som virker sammen og påvirker aldring av hjernen.

– Overvekt henger sammen med blant annet høyt blodtrykk, sukkersyke og obstruktiv søvnapné. Disse faktorene bidrar til småkarsykdommer, blodkarskade, og gir mindre oksygen til hjernen. Det kan føre til kognitiv svikt og etter hvert demens som resultat, sier Fladby.

Dessuten kan overvekt direkte påvirke sykdomsmekanismer relatert til Alzheimer.

LES OGSÅ: Fedme-gen kan gi demens

Kronisk stress og depresjon

Fladby mener at det ikke er noe grunnlag for å si at kaffe og sukker, eller alkohol i moderate mengder, har noen påvirkning på tidlig aldring eller demens.

– Men kronisk stress er et interessant område hvor man har sett en sammenheng. Det kan også være relatert til effekter av kortison-nivåer, nervecellenydannelse som bremses, og depresjon.

LES OGSÅ: Depresjon øker risiko for demens

Hva tror du om Amens råd om å tenke positive tanker?

– Det føyer seg inn i en amerikansk populær tradisjon, men det kan sikkert ha noe for seg. Men ved underliggende hjernesykdom hos eldre er det vanskelig eller umulig for pasientene å bestemme seg for å tenke positive tanker.

Fladby har følgende råd for å holde hjernen ung:

  • Hold deg i fysisk og mental aktivitet, det er ekstremt viktig. Spesielt i pensjonsalderen, for det å lene seg tilbake og tenke at nå skal man slappe av, det kan være risikabelt. Det å bli sliten kan gi en «rebound»-effekt, og bedre ernæring inn mot hjernecellene i fasen etter fysisk aktivitet.
  • Følg generelle kostholdsråd. Det kommer vi til å finne ut av mer i tiden som kommer i forhold til målrettede ernæringsråd. Men vitamin D er det gode holdepunkter for å si at har noe for seg i forhold til aldring, og fiskeolje er sannsynligvis relevant.
  • Ha et sosialt aktivt liv! Det finnes mange eksempler og individuelle løsninger, men alle mulige typer hobbyer, kryssordløsning, bridge, tresløyd, hjelper med å holde kapasiteten i hjernen oppe.

LES OGSÅ: Strikking mot demens

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.