Hopp til innhold

Slik flyr du business for småpenger

De færreste tar seg råd til å fly i de beste setene, men det finnes noen «hemmelige» knep som sikrer deg luksusturen for en brøkdel av originalprisen.

SAS business class montasje

Over 20.000 må du ut med hvis du vil fly på businessklasse med SAS til New York. Med litt flaks kan du sove deg over Atlanterhavet for drøye 6000 kroner.

Foto: SAS / Colourbox / Fotomontasje

Med jevne mellomrom kommer det artikler om hvordan du kan sikre deg litt ekstra luksus når du skal ut og fly, selv om konklusjonen ofte er at sjansene er små. Allikevel finnes det ett tips som øker dine sjanser for luksus til en billig penge når du er ute og flyr: betalte oppgraderinger.

Del dine beste reisetips i kommentarfeltet under artikkelen!

To muligheter

SAS inflight

Kabinpersonalet i businessklasse gjør gjerne litt ekstra for at du skal få en behagelig reise.

Foto: SAS
Knut Morten Johansen

Knut Morten Johansen er informasjonssjef i SAS.

Foto: Knut Løvstuhagen/SAS

Hos de fleste flyselskaper finnes det ulike måter man kan kjøpe seg luksus for en billig penge, noe som i realiteten kan gjøres på to måter:

  1. Kjøpe en oppgradering direkte, enten på forhånd eller under check-in.
  2. Kjøpe bonuspoeng som siden kan veksles inn til en oppgradering.

Nøyaktig hvordan disse fungerer varierer mellom de ulike flyselskapene, men effekten er den samme: brede seter, hvite duker, sprudlende drikke og ekstra oppmerksomhet fra kabinpersonalet

Kjøp luksus for småpenger

SAS er et av selskapene som gir deg muligheten å kjøpe oppgradering på interkontinentale reiser, gjennom samarbeidspartneren Optiontown. Som reisende betaler du en avgift på fem euro for å bruke tjenesten, og en refunderbar sum som du får tilbake hvis selskapet ikke oppgraderer deg.

– En slik oppgradering koster mellom 200 og 400 dollar (1100 til 2200 kroner) per strekning, opplyser Knut-Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Med en billettpris på 4000 for en økonomibillett, kan man på denne måten få en tur fram og tilbake til New York til drøye 6000 kroner. Da sitter du helt foran i flyet, med ubegrenset drikke, tilnærmet flate senger og loungetilgang. Vanlig businesspris hos SAS på samme flyvning er 20.500 kroner.

Velg riktig avgang

Flere andre flyselskap tilbyr også muligheten for å bestille oppgradering på forhånd. Thai Airways og Austrian er blant disse, med priser fra 149 Euro (1000 kroner) per strekning.

De færreste flyselskap opplyser nøyaktig om hvilke kriterier de bruker når de oppgraderer kunder, men erfaring blant mange reisende tilsier at det gjerne skjer i perioder hvor det er få businessklassereisende og mange turister.

– Sjansene for oppgradering er ganske gode, men det lønner seg å velge tidspunkt hvor det normalt er færre som flyr, sier Johansen i SAS.

Også på charter

Marie-Anne Zachrisson

Marie-Anne Zachrisson, salgs- og driftsdirektør i Ving.

Foto: Ving

Muligheten til å kjøpe seg en mer luksuriøs reise var tidligere noe man forbant med ruteselskapene, men i den senere tid har også charterselskapene kastet seg på bølgen.

Både Apollo og Ving tilbyr muligheten for å bestille flyets beste seter når du skal på ferie, samtidig som en oppgradering gir deg bedre mat, mer drikke og tidvis tilgang til lounge og raskere sikkerhetskontroll.

Slike oppgraderinger koster fra 300 kroner for hele reisen, og Marie-Anne Zachrisson i Ving forteller at dette er et meget populært tilbud.

– På mange flyvninger er disse setene tidlig utsolgt. Spesielt gjelder det på de lengste reisene til eksotiske reisemål.

Vær oppmerksom på at mange charterselskaper har fly som er satt opp for å få med flest mulig passasjerer. En oppgradering hos disse betyr ikke nødvendigvis stoler som du kan slå ned til en seng, men i stedet litt ekstra benplass og/eller underholdning om bord.

Finnair buiness class

De fleste forbinder charterreiser med trange seter og dårlig service. Både Apollo og Ving tilbyr seter som kan slås ut til senger på charterflyvninger med Finnair.

Foto: Finnair

Luksus for poeng

For de selskapene som ikke tilbyr muligheten å kjøpe oppgraderinger, finnes det en bakvei som kan skaffe deg billige luksusbilletter allikevel. Dette gjør du gjennom flyselskapenes bonusprogram.

Lufthansa business class

Lufthansas bonusprogram Miles and More tillater kjøp av poeng. De kan du bruke på en tur i businessklasse i Lufthansas 747-400.

Foto: http://flickr.com/zcasper/

Enn så lenge er mulighetene for poengopptjening på norske ruter i det blå, men de fleste som flyr jevnlig er medlem av et eller flere bonusprogram. Der kan du tjene opp poeng som igjen kan veksles inn i oppgraderinger når du flyr neste gang.

– Mange tror at bonuspoeng handler om gratis flyreiser, men de fleste som bruker poeng hos oss bruker det til å oppgradere flybilletter de allerede har kjøpt, sier Johansen i SAS.

Selv om slike poeng i utgangspunktet ble introdusert som en belønning for dem som flyr mye, så finnes det i dag utallige muligheter for å tjene poeng. Flyselskapene samarbeider med alt fra kredittkortselskaper og hotellkjeder til butikker som selger skriverblekk og datamaskiner.

Men flyselskapene, deriblant Lufthansa, KLM, Britsh Airways og SAS, tilbyr også muligheten til å kjøpe bonuspoeng. I de fleste tilfeller er dette ikke verdt pengene, men det hender rett som det er at flyselskapene legger ut poeng på billigsalg.

Da kan du sikre deg både oppgraderinger og businessklassebilletter for en meget billig penge. Favoritten blant rutinerte reisende er US Airways, som med ujevne mellomrom selger poeng som gjør det mulig å reise til det fjerne Østen for godt under 10.000 kroner.

Hva er dine beste reisetips når du skal fly langt, komfortabelt og billig?

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)