En av ti nordmenn sjekker mulighetene for ny jobb i begynnelsen av januar, men det er ikke sikkert det er så mye som skal til før du trives der du er, tror psykolog Eva Tryti.
– Noe som dreper mye jobbglede er at man jobber litt for mye. Når man går ned et par prosenter i en periode når man trenger det, kommer arbeidslysta tilbake, sier hun.
Hva er ditt beste tips for å trives på jobb? Diskuter nederst i artikkelen!
Dette er Trytis trivselstips:
- Lag et klart skille mellom jobb og privatliv
- Ikke jobb for mye. Gå heller ned et par prosent i en periode om nødvendig
- Ta et par femminutterspauser hvor du tøyer musklene og puster skikkelig
- Jobb med noe og noen du liker
- Sett deg små mål og gi deg selv små belønninger når du når dem
- Prøv ulike jobber for å få respekt for ulike nivåer i arbeidslivet
Hvis du likevel skal søke om ny jobb sier ekspertene at det er lurt å bruke sosiale medier. Det kan også være lurt å passe på at du sender riktig søknad, så arbeidsgiveren ikke får en erotisk novelle.
Undersøkelser viser at datanerder og eldre trives best på jobben.
- Les også: Dette må være tidenes verste søknad
- Les også: Jobbsøkere med utenlandske navn diskrimineres
Saken fortsetter under bildet.
– Mennesker hatet å jobbe
Ifølge den europeiske arbeidsmiljøundersøkelsen trives de aller fleste nordmenn godt på jobb i dag, selv om vi også har ganske høyt sykefravær.
- Les også: Her er de friskest i landet
- Les også: Sykefraværet i industrien synker
Tidligere handlet arbeid først og fremst om å skaffe mat på bordet og tak over hodet.
I dag har mange høye forventninger til at man skal ha det gøy på jobben, at kollegene skal være venner og at arbeidet skal være meningsfullt, sier filosof Lars Fredrik Svendsen.
Han mener at mennesker egentlig aldri har likt å jobbe.
– I Bibelske skrifter blir arbeid nærmest framstilt som en straff, og de greske filosofene var enige om at arbeid var skadelig for både kropp og sjel, sier Svendsen.
Konflikter og frykt er det verste
Mange bransjer og firma har egne personer som jobber med å finne måter å øke produktiviteten på.
– Det er et mye større problem nå enn for tjue år siden, og arbeidsgivere må tenke seg om, sier Tryti.
Hun mener det er greit å ha høy produktivitet, men at det ikke er greit å henge over ryggen på folk og «skvise sitronen».
– Det aller verste for trivselen på jobb er konflikter og fryktkultur. Det kan virkelig ta helsa fra folk, sier hun.
Er det alvorlig kan man ta det opp med verneombud, fagforeninga eller sjefen.