Slik får du kjæresten med på trening

Det er lov si: Jeg du synes du var finere før du la på deg ti kilo. – Det er mye bedre enn å lyve om at du synes partneren ser like fin ut nå, mener psykolog og samlivsterapeut Peder Kjøs.

Skitur

I vinterhalvåret kan skiturer være en fin måte å trene sammen på.

Foto: (Illustrasjonsbilde) / Colourbox

Peder Kjøs

Har dere små barn er det ikke alltid dere kan få til å trene sammen. Da må dere bytte på å være hjemme med barna mens den andre får trent, sier Peder Kjøs.

Foto: Karina Jørgensen / NRK
Yngvar Andersen

Hvis kjæresten din sliter med å komme i gang med treningen hjelper det ikke at du alltid løper 30 meter foran eller løfter tyngre, sier Yngvar Andersen.

Foto: Astrid Engen / NRK

I januar er det mange som har som nyttårsforsett å starte et bedre liv, med trening og sunnere kosthold.

– Hvis dere er et par som pleier å kose dere i sofaen hver kveld, er ikke det en sunn livsstil, sier Peder Kjøs, psykolog og samlivsterapeut til NRK.no.

LES OGSÅ: Slik får du tid til å trene

Bryte et mønster

Hvis da den ene parten får lyst til å endre rutinene, kan dette gå to veier.

– Det kan smitte over på den andre slik at han eller hun også får motivasjon til å begynne å trene. Men det kan også hende at kjæresten din blir sittende i sofaen med ostepopp. Da kan forholdet komme i ubalanse, forklarer han.

Vedkommende kan føle at kosen forsvinner, hvilket kan være en negativ form for ubalanse.

– Problemene kommer som regel når dere ikke vil det samme, legger han til.

LES OGSÅ: Gravide blir sofagriser

Ikke knus partneren

Treningseksperten Yngvar Andersen er opptatt av at den som ikke er så flink til å trene skal få bestemme treningen.

– Unngå å knuse partneren hvis du er i bedre fysisk form. Det vil bare virke demotiverende, sier han til NRK.no.

Ta heller en ekstra økt etter fellestreningen. Det er mye bedre enn å vise at du er i bedre form.

– Hvis kjæresten din sliter med å komme i gang med treningen hjelper det ikke at du alltid løper 30 meter foran eller løfter tyngre, forklarer han.

Dere kan også dra til treningssenteret sammen, selv om dere ikke nødvendigvis går på samme time eller bruker de samme apparatene.

– Da får dere i det minste følge frem og tilbake. Ofte er det det å komme opp av sofaen og inn på treningssenteret som er det vanskelige.

LES OGSÅ: Gå to buksestørrelser ned på fire uker

Start forsiktig

Det er også fint å fokusere på at dere gjør noe sammen.

– Det er ikke så mange som klager på at de får for mye tid sammen. Klarer dere å trene sammen, eller komme dere ut for å gjøre en aktivitet sammen er det bra, sier treningseksperten.

Er det en aktivitet kjæresten din liker godt, eller drev med før, bør du bli med på det selv om det er noe du ikke kan.

– Tillat deg å gjøre noe du ikke kan hvis det er gøy for partneren. Og husk at det ikke handler om uendelige mengder med trening, men å komme i gang med noe aktivitet for helsas skyld, minner han om.

Barn kan også ha en positiv virkning på foreldrene, dersom de vet at den ene vil ha med den andre på en svettetokt.

– De kan være ganske entusiastiske og si motiverende ting. Dessuten er det for noen lettere å gjøre familieaktiviteter som ikke nødvendigvis føles som trening, påpeker han.

Skøyter, skitur, sparktur eller dra et akebrett opp bakken gang etter gang kan være vel så bra som en joggetur.

Når kjæresten først har fått smaken på trening og kjenner hvor godt det er å være i aktivitet, er det ofte begynnelsen på noe. Trenger ikke være voldsomt avansert i begynnelsen.

LES OGSÅ: Slik trener du med din kroppsform

Legg til rette

Kjøs påpeker at du må respektere den andres manglende lyst til å trene.

– Men du bør likevel forsøke å få kjæresten med på trening. Hvis begge trenger aktivitet, er det fint å starte sammen. Men hvis bare den ene trenger å gå ned noen kilo, har likevel ikke den andre vondt av å røre på seg.

Hvis partneren ikke vil, er det ikke så mye du kan gjøre.

– Har du prøvd de rimelige og naturlige tingene og det ikke går, må det være den andres valg, sier Peder Kjøs.

Men det handler også mye om å legge til rette for treningen.

Planlegg uken slik at dere får tid til den treningen dere ønsker, enten sammen eller hver for dere.

– Har dere små barn er det ikke alltid dere kan få til å trene sammen. Da må dere bytte på å være hjemme med barna mens den andre får trent, sier psykologen.

LES OGSÅ: - Alle har tid til å trene

Vær ærlig

Kjøs mener det må være lov å si ting rett frem, så lenge det er til den andres beste.

– Fortell partneren din at du likte henne bedre for ti kilo siden, hvis det er det som er sannheten, sier Kjøs.

Du kan også begrunne behovet for trening med helseeffektene.

– Det er rett og slett ikke sunt å være for stor. Du kan få benskjørhet, diabetes samt hjerte/karsykdommer, påpeker han.

LES OGSÅ: Slik måler du livvidden

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)