NRK Meny
Normal

Slik får du bedre holdning

Her er fem gode råd for hvordan du kan få en bedre kroppsholdning.

OSCARS/

Beyoncé Knowles har riktig holdning når hun poserer på den røde løperen. (Illustrasjonsbilde).

Foto: MARIO ANZUONI / REUTERS

Hvor ofte tenker du over om du har gode sko når du skal gå langt på hard asfalt, at du er rett i ryggen eller sitter riktig med rett høyde på skrivepulten?

USA today har samlet fem gode råd for å få bedre holdning i dagliglivet.

1. Ta en titt på deg selv

Om du står foran et speil, får en venn til å ta bilde av deg eller ser deg selv i et butikkvindu, spiller ingen rolle.

Det viktigste er at du får sett hvordan du ser ut.

Trekk inn haka og magen, strekk på ryggraden og forsøk å gjøre deg høyere.

Det er viktig å titte på seg selv av og til. Man trenger en visuell input for å starte systemet.

2. Sitt rett

Har du en jobb hvor du tilbringer det meste av dagen foran en kontorpult, er det viktig at du sitter riktig.

Sitt med ryggen mot stolen, ha begge bena flatt på gulvet og knærne i tråd med hoftene. Hodet bør være oppreist, med blikket fokusert bare litt nedover.

For å få til denne sittestillingen kan du ikke ha pc-skjermen på fanget eller ved et lavt bord. Har du en regulerbar skrivepult, kan du stille den slik at skjermen kommer i riktig høyde.

Les også: Ti gode rygg-råd | Når ryggen slår seg vrang


3. Bytt ut dårlige sko

høye heler

Høye heler er ikke bra for holdningen.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Kvinner i høye hæler ser riktignok sexy ut, men det er ikke bra for holdningen.

Bruk derfor høye sko med måte.

Dette gjelder også både ballerinasko og flipp-flopper. De mangler nemlig den støtten føttene trenger for å stå rett.

Det finnes sko som lover å forbedre holdningen din. De kan tvinge deg til å stå rettere når du har dem på deg, men verken fysioterapeuter, forskere eller fotleger er sikre på langtidsvirkningen av dem.

De er bekymret for skoenes effekt på ledd og leddbånd. De beste hverdagsskoene har god støtte, god plass til tærne og er har ikke høyere hel enn 2,5 centimeter.

Les også: Test av joggesko

4. Gjør det med klasse

Yoga

Både yoga og tai chi kan hjelpe deg å få en bedre holdning.

Foto: MORAD CHERCHARI / colourbox.com

Det finnes flere treningsmetoder som kan bedre holdningen: Både yoga, tai chi og den mindre kjente Feldenkrais-metoden lover alle å bedre din holdning.

Alle metodene har noe å tilby, det er bare å prøve dem ut og finne den metoden som passer best for deg. Trenger du mer individualisert hjelp, kan du bruke en fysioterapeut.

5. Lag huskelapper

Et godt råd kan være å plassere mange huskelapper på speilet i gangen, dashbordet i bilen eller på dataskjermen.

Skriv «inn med kinn og mage», «sitt rett i ryggen» eller «rett opp ryggraden». Da vil du lettere huske de små holdningstipsene i hverdagen.

Disse fem tipsene, og flere andre, finner du i boken «Age-Defying Fitness: The Importance of Posture».

Les også: Når bør du gjøre hva for at kroppen skal føles bra?

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.