NRK Meny
Normal

Slik får du barnet ditt til å sovne

Med noen grep kan leggingen bli langt mer harmonisk både for barnet ditt og deg.

Barn leser med voksen på sengekanten.

Mange barn sliter med å sovne, heldigvis kan du gjøre mye for å hjelpe dem. Faste ritualer er viktig.

Foto: Caroline Drefvelin / NRK

Kanskje har du opplevd det: Barn som nekter å legge seg, som får raserianfall, som hele tiden går ut av senga, eller som krever at du skal ligge ved siden av dem når de sovner.

Legging kan være konfliktfylt for mange, bekrefter søvnspesialist Harriet Akre overfor NRK.no.

– Mange foreldre er engstelige for at barna ikke skal få nok søvn. Det gjør at de maser om at barna må sove, og det gjør det enda vanskeligere for barna, som ligger og vrir seg uten å få sove, sier Akre, førsteamanuensis ved Øre-nese-halsavdelingen ved Oslo universitetssykehus.

Hele 30 prosent av alle barn sliter med søvnproblemer i perioder, ifølge Akre. Og det kan være mange grunner til at barna synes det er vanskelig å legge seg, mener søvnspesialist Ståle Pallesen.

– Noen barn er redde for å sovne, mens andre har en døgnrytme som gjør at de ikke er biologisk innstilte på å sovne. Kanskje vil barna ikke adskilles fra resten av familien, eller kanskje vil de rett og slett fortsette med det de driver med, sier Pallesen til NRK.no. Han er professor ved Universitetet i Bergen og seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer.

Men heldigvis kan leggingen bli enklere for mange, mener ekspertene. Her er seks av deres viktigste råd:

1. Skap hygge under legginga

Teddybjørn og bøker på barnerom.
Foto: Maria Elsness / NRK

Du er kanskje utslitt etter jobb, middagslaging og lekselesing. Derfor blir du kanskje litt utålmodig når barnet ditt insisterer på å synge ti vers av en sang han finner på mens han sitter på do. Men: Smil. Og husk at dette er noe av den viktige tiden du får med barnet ditt.

Hvis du ikke klarer å smile, men mister fatningen, kan du være sikker på at leggingen vil ta dobbelt så lang tid som den ellers ville gjort. Barna merker nemlig at du er stresset og irritert. Og konflikter ved leggetid kan føre til en ond spiral.

– Hvis barnet har negative opplevelser ved leggingen, kan det gjøre at barnet senere gruer seg til å legge seg, og problemet forsterkes, sier Harriet Akre.

Derfor gjelder det å sikre at barnet ditt forbinder innsovningen med noe hyggelig.

Faste ritualer gir trygghet. Det kan være kveldsmat, bad, bok, godnattsang. Start med å roe ned barnet i god tid, ikke driv med «herjeleker» i timen før legging. Sørg for at barnet er mett og utørst, men ikke gi noe med koffein som kan virke stimulerende, som cola og te. Vær konsistent i gjennomføring av ritualene og formidle tydelige grenser, ellers kan barnet bruke mye energi på å forsøke å tøye grensene, ifølge Ståle Pallesen.

2. Lær barnet å sovne selv

Gutt som sover med bamse.

Barna bør lære at det er trygt å sovne alene fra en tidlig alder.

Foto: Maria Elsness / NRK

Dere som er foreldre til små babyer har en ypperlig mulighet til å begynne med gode rutiner. Fra barnet er seks måneder bør du legge barnet når det er søvnig, og gå fra barnet før det sover. Da lærer barnet å sovne selv.

Bysser du barnet til det sovner, vil de får problemer med sovne hvis de våkner på natten uten at foreldrene er der, ifølge Ståle Pallesen.

Større barn bør også oppmuntres til å lære seg å sovne selv i egen seng, uten for mange «hjelpemidler».

– Gjennom natten går vi gjennom flere sykluser hvor vi kortvarig våkner, da er det viktig at barnet klarer å sovne uten for eksempel å få en slurk vann, sier Harriet Akre.

3. Legg barnet i tide

Vekkerklokke på barnerom

Pass på at det ikke blir for sent, overtrøtte barn er vanskelige å roe.

Foto: Maria Elsness / NRK

Barn reagerer annerledes enn voksne når de blir trøtte. For mens voksne gjerne blir slappe og passive når vi er søvnige, blir barn bli grinete, oppspilte eller sinte. Derfor er det viktig å legge barnet før det blir overtrøtt.

Husk også at de fleste barn under tre år trenger en lur på dagen. Det hjelper ikke å kutte sovingen på dagen for at de skal sove bedre om kvelden, da kan det tvert imot bli vanskeligere å legge dem om kvelden, ifølge Ståle Pallesen.

4. Fjern nettbrettet

Barn som spiller på iPad

Alt datautstyr på rommet stjeler oppmerksomhet og bør fjernes, mener ekspertene.

Foto: Caroline Drefvelin / NRK

Ja, det er fristende å la barnet holde på med mobilen, PC-en eller nettbrettet om kvelden, spesielt ettersom de blir eldre. Men her er ekspertene klare: Alt elektronisk utstyr bør bli igjen utenfor soveromsdøren, ifølge søvnekspertene.

Senga skal være for soving, ikke for å holde seg oppdatert på Facebook eller Snapchat. Dessuten kan lys fra skjermer og annet være forstyrrende.

– Søvnproblemer i puberteten er økende, sannsynligvis i forbindelse med all elektronikken og mulighetene man har, sier Harriet Akre.

5. Vekk barnet i helgen

Barneføtter som stikker ut av dyna

Det er fristende å la barna ligge så lenge de vil, men det kan ødelegge døgnrytmen.

Foto: Maria Elsness / NRK

Barn og ungdom bør legge seg og stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helgene. Særlig det å stå opp til samme tid hver dag er viktig. Det kan være vanskelig å få til. I en undersøkelse som Pallesen og kollegaene står bak, viste det seg at ungdommene i gjennomsnitt sto opp klokken 07.05 på hverdagene og klokken 11.30 i helgene.

– Det bør ikke være mer enn en times forskjell mellom hverdag og helg, maksimalt to timer. Ellers forsinkes døgnrytmen og det blir vanskelig å sovne, sier Pallesen.

Han sier at ungdommer ikke bør ta seg høneblunder etter skolen, det kan skape problemer ved innsovningen.

6. Søk hjelp

Hånd som holder mobil for å ringe fastlegen.

En fastlege eller helsesøster kan hjelpe deg med å analysere leggingen og gi råd.

Foto: Caroline Drefvelin / NRK

Søvnmangel kan føre til konsentrasjonsvansker, adferdsvansker og overvekt. I verste fall kan det gjøre at barnet fungerer dårligere på skolen og sosialt, og at han eller hun reagerer negativt mot andre og seg selv. Derfor kan det lønne seg å søke hjelp hvis du ikke klarer å løse problemet selv.

Noen barn kan også ha sykdommer som forstyrrer søvnen, for eksempel har tre prosent av barn sykdommen søvnapné, ifølge Akre.

– Den første jeg ville tatt det opp med er helsesøster, som kan mye om søvn, eller fastlegen, sier søvnspesialisten.

LES OGSÅ: Noen barn legges for tidlig

LES OGSÅ: Minst søvn gir mest skolefravær

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.