NRK Meny
Normal

Slik blir magen din flatere

- Ikke tenk vekt, ha heller fokus på midjemålet, sier treningsguru Yngvar Andersen. Du trenger ikke ta 100 situps hver dag for å få en slankere mage.

Yngvar Andersen

- Å løpe, gå på ski og bevege seg til hverdags er viktigst for en slankere midje, mener supermann Yngvar Andersen.

Foto: Morten Heckmann Scanpix/All over press

Slank mage

Fettet som sitter rundt magen er mye mer usunt enn noen ekstra kilo på rumpa. Så sjekk livvidden jevnlig.

Foto: Sinar 2
Tine Sundfør

– Selv de som alltid har vært sylslanke, og som fortsatt er slanke, merker at fettet setter seg raskere rundt midjen etter at de har passert 40, sier ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Foto: Anita Sælø

Er du fornøyd med magen om dagen? Hvis svaret er nei, er du ikke alene.

– Magefettet er både ulekkert og upopulært, men først og fremst er det usunt. Fettet som sitter rundt magen er nemlig mye mer usunt enn noen ekstra kilo på rumpa, sier Tine Sundfør, ernæringsfysiolog og høyskolelektor ved Norges helsehøyskole, til NRK.no.

Magefett øker nemlig risikoen for hjerte- og karsykdom, og diabetes type 2.

– Selv de som alltid har vært sylslanke, og som fortsatt er slanke, merker at fettet setter seg raskere rundt midjen etter at de har passert 40. Synkende østrogennivå gjør at fett lagrer seg lettere rundt mageregionen, forteller ernæringsfysiologen videre.

– Det skal gjøre vondt

Men er du nødt til å slite stumpen av deg for å få vekk litt magefett?

- Er det lenge siden sist du var aktiv, kan det være vanskelig å komme i gang. Det skal gjøre vondt. Det er en jobb, og du må gjøre den, sier treningsekspert Yngvar Andersen til NRK.no.

Men du trenger ikke å ta 100 situps hver dag for å få en mindre mage.

- Du bør selvsagt ta noen mageøvelser. Men å løpe, gå på ski og bevege seg til hverdags er mye viktigere, fortsetter den veltrente supermannen.

Når du ønsker å få vekk fett fra magen, har Yngvar særlig ett godt tips:

– Det er veldig lurt å ikke tenke vekt. Ha heller fokus på midjemålet, og mål fremgangen der.

Video Yngvars treningsoppskrift

VIDEO: YNGVARS TRENINGSOPPSKRIFT

To buksestørrelser ned på fire uker

I fjor lærte treningsekspert Yngvar Andersen tv-seerne hvordan man kan gå to buksestørrelser ned på fire uker. Oppskriften er fortsatt den samme – og den bør være overkommelig for de aller, aller fleste.

– Det er et treningsprogram, ikke et slankeprogram, som medfører positive endringer dersom du trenger det, forteller Yngvar.

Treningsopplegget går ut på at du gjennomfører tre skikkelige treningsøkter hver uke. I tillegg må du ha fokus på hverdagsmosjon, som for eksempel å gå til jobben, ta trappa eller følge barna til skolen.

Seks kostholdsråd

Hva du spiser, er selvfølgelig heller ikke hipp som happ hvis du vil møte våren med litt flatere mage.

– Mange blir stadig mer forvirret, og gir nesten opp i jungelen av motstridende informasjon. Skal man spise mye fett eller lite fett, går man opp i vekt av brød og poteter eller ikke? Glem lynkurene, men sats på varig omlegging av kostholdet. Det er det eneste som gir varige resultater, sier ernæringskspert Tine Sundfør.

– Uavhengig av hvilken kostholdsekspert du spør, er det faktisk minst seks kostråd som alle enes om, og som vi har solid vitenskapelig grunnlag for å anbefale. Det krever innsats, men gir garantert resultater, opplyser Sundfør.

Her er seks gode kostholdsråd:

  1. Spis mer fisk og sjømat.
  2. Lag mat fra bunnen, og spis mindre junk og ferdigmat.
  3. Spis mer grønnsaker, som har stort volum og lite kalorier. Mat med stort volum gjør at vi opplever metthetsfølelse.
  4. Spis mindre sukkerrike matvarer (godteri, boller og is) og siktet hvetemel. Siktet hvetemel og sukker får insulinet til å fyke i været, og fettet til å lagre seg rundt midjen.
  5. Drikk mer vann - og mindre brus, saft og alkoholholdig drikke.
  6. Ikke bruk mat for å takle vanskelige følelser.

Stress ned og sov mer

Mage

Stress og lite søvn kan fort gi deg ekstra kilo.

Foto: ScanStockPhoto

Så du kommer altså ikke unna den samme, gamle leksa for å få mindre mage: Økt aktivitetsnivå og kostholdsendring er fortsatt det som skal til. I tillegg bør du stresse ned.

- Det er i dag mange studier som tyder på at stress fører til overvekt , og at det er en klar sammenheng mellom stresshormonet kortisol og lagring av fett rundt midjen. Det er ikke tilfeldig at det setter seg nettopp der, sier Tine Sundfør.

- Stress og dårlig søvn henger tett sammen. Og studier tyder også på at de som sover minst, legger mest på seg, fortsetter hun.

En liten trøst til slutt:

– Trening blir for mange noe som er helt greit å gjøre, kanskje til og med gøy etter hvert, smiler Yngvar Andersen.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.