Hopp til innhold

Slik blir ferieåret 2014

Hellas, Kroatia, USA og Karibia blir enda mer populære reisemål neste år. Stadig flere av oss velger all inclusive i Syden. Og vi kommer til å bruke mer penger på hyttetur enn noen gang.

Kroatia

Enda flere av oss kommer til å besøke Kroatia i året som kommer. Denne utsikten er fra Dubrovnik, også kalt Adriaterhavets perle.

Foto: Colourbox

Norske forbrukere reiser stadig oftere, og vi bruker mer av de disponible pengene våre på ferietur. Frykten for dårligere økonomiske tider ser ikke ut til å stagge den norske reiselysten.

Nordmenn skjermer hovedferien, som nesten er hellig. Det er de enige om, Hilde Charlotte Solheim og Rolf Forsdahl som er reiselivsdirektører for henholdsvis innland og utland i hovedorganisasjonen Virke.

– Det er en sterk og langvarig trend at vi deler opp ferien i flere biter. Det blir det enda mer av neste år. Men hvis den norske økonomien endrer seg til det verre, er det først og fremst helgeturene og korte reiser folk kommer til å kutte ned på. Det skal mye til før man endrer hovedferien, sier Solheim til NRK.no.

Alt inkludert

Rolf Forsdahl

Nordmenn velger gjerne all inclusive i Syden, men stiller flere krav, forteller reiselivsdirektør Rolf Forsdahl.

Foto: Virke

Valget av reisemål endrer seg lite fra år til år, men Rolf Forsdahl tror at det vil skje en viss forskyving fra Tyrkia til Hellas i 2014.

– Nesten 60 prosent av oss reiser utenlands i sommerferien. Mye tyder også på at Kroatia blir enda mer populært neste år, sier han til NRK.no.

Etterspørselen etter all inclusive-hoteller har økt jevnt og trutt siden 2008. Reiselivsdirektøren regner med at økningen fortsetter neste år.

– All inclusive er en grei måte å holde feriebudsjettet under kontroll på. Og familiene slipper å forholde seg til mange valgmuligheter, sier han.

– Men selv om all inclusive kan være et fornuftig valg, lurer mange reisende på om lokalt næringsliv tjener på denne ferieformen, eller om systemet er lukket. Nå ser vi at store arrangører er blitt mer bevisst om dette. De skjønner at folk ønsker mer valgfrihet gjennom lokale tilbydere.

– Glansen kan falme litt når man spiser samme middag ved samme bord i den samme restauranten hver kveld. Derfor blir det nå mer vanlig for all inclusive-kunder å innta noen av de forhåndsbetalte måltidene på lokale restauranter i nabolaget, forteller Forsdahl.

– Litt kjedelig

Christine Baglo

Servicen på all inclusive-hoteller kan være så som så, mener Christine Baglo i Dagsavisen.

Foto: Privat

– Jeg tror all inclusive-markedet begynner å bli mettet, sier Christine Baglo, reiseansvarlig i Dagsavisen.

– Det stemmer at man noen ganger kan få flere tilbud innenfor det samme systemet enn tidligere. Men mange synes nok at all inclusive er litt kjedelig. Og servicen kan være så som så.

– Mexico er kjent for god service, mens all inclusive i andre land er mer varierende. Jeg tror i hvert fall at de som har dårlig erfaring med dette tenker seg litt om neste gang de skal bestille tur, sier Baglo til NRK.no.

I likhet med Forsdahl, tror hun at Karibia seiler opp som et spennende reisemål for dem som vil ha et alternativ til Thailand.

– Det er ikke uten grunn av charteroperatørene satser stort på karibiske destinasjoner akkurat nå, sier hun.

LES OGSÅ:

Utfordrer Asia

Times Square

Stadig flere direkte flyruter fra Norge gjør at interessen for USA som reisemål tar av for alvor.

Foto: Lucas Jackson / REUTERS

– I de ekstra ukene man bevilger seg utenom sommerferien, er folk blitt mer kreative i valget av reisemål. Mens hovedferien ofte er et kompromiss mellom flere personer og generasjoner, tenker man mindre tradisjonelt ellers i året, sier Forsdahl.

Karibia seiler nå opp som en utfordrer til populære asiatiske reisemål. Ifølge Forsdahl er interessen i ferd med å flytte seg litt fra Asia til Karibia, som er i ferd med å få en renessanse blant norske turister.

– Afrika er fortsatt en joker i det internasjonale reisemarkedet. Noen tror at interessen snart kommer til å ta av, mens andre regner med at det tar mer tid. Men Sør-Afrika har allerede en økende tilhengerskare, blant annet på grunn av stor entusiasme fra dem som allerede har vært der. Og fordi tidsforskjellen er liten, sier han.

Forsdahl tror også at USA vil vokse som reisemål i 2014, ikke minst på grunn av stadig flere direkte flyruter fra Norge.

– USA appellerer både til middelaldrende som kan være borte i flere uker og «gjøre» landet de har drømt om å besøke, og til folk som er spesielt interessert i musikk, kultur, storbyliv eller familiebesøk. Norwegians direktefly kommer ganske sikkert til å påvirke den norske reisevirksomheten til USA neste år, lyder Forsdahls spådom.

Norwegian åpnet direkterute fra Oslo til New York tidligere i år, i konkurranse med SAS og United Airlines. Og til sommeren lanserer selskapet direkterute mellom Bergen og New York, samt nye ruter fra Oslo til Orlando, Los Angeles og Oakland-San Francisco.

Hyttelivet beholder populariteten

Hytteliv

Neste år kommer vi til bruke hyttene som aldri før, ifølge prognosene.

Foto: Hallgrim Rogn / DNT

Hilde Charlotte Solheim forteller at hytteturene er den mest populære ferieformen når vi reiser i vårt eget land.

– Nye tall viser at vi kommer til å bruke minst 6,5 milliarder kroner i forbindelse med opphold på egne hytter i 2014. Summen omfatter mat og drikke, opplevelser og transport. I tillegg kommer leiemarkedet, og driftsutgiftene for selve hytta. Pengebruken på norske hytter øker kraftig, og vil fortsatt øke neste år, sier Solheim.

Én viktig årsak til at hyttelivet beholder populariteten, er at flere av oss har feriebolig med høy materiell standard. Og da kan vi bruke den mer, ifølge Hilde Charlotte Solheim.

– Det er blitt helt vanlig å reise på hytta en torsdag, for så å jobbe derfra på hjemmekontor med bredbånd før man tar helgefri. Man flytter rett og slett en del av forbruket hjemmefra til hyttene, sier hun.

Solheim ser noe av den samme tendensen på hotellmarkedet. – Mange vil bo på rom med mulighet til selvhushold, selv om de har kjøpt halvpensjon. Kjøleskap og kjøkken på eller ved hotellrommet er en økende trend, forteller hun.

Mer "egotripping"

Reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i Virke.

Selvrealisering og aktive naturopplevelser er blitt viktige stikkord for norske turister i Norge, sier reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim.

Foto: Virke

Vi ferierer med ulike motiver og ulike roller. Avslapningsferie med familien på hytta eller i Syden er fortsatt klassikeren.

– Men samtidig blir «egotrippene» stadig mer vanlige. Det handler om selvrealisering i form av aktive naturopplevelser som klatring, jakt eller fiske. Turistforeningen rapporterer for eksempel om rekordstor oppslutning. Rekreasjonsreiser til festivaler, museer og andre kulturtilbud innenlands er også i skuddet nå, sier Solheim.

Flere nordmenn innser at ferielandet Norge har mer å tilby enn de trodde. De har tatt det for gitt at Norge «bare» er nært, men oppdager spennende feriemuligheter de ikke visste om.

I dette markedet er tilrettelegging blitt et viktig stikkord.

– En annen ny trend er derfor at familier og små turistgrupper leier sin egen guide på den norske ferieturen, for eksempel en tindefører, fjellguide eller byguide. Motivet er å fordype seg og få mer kunnskap. Men til en viss grad handler dette også om status, mener Solheim.

– Norge er også blitt et veldig spennende matland å reise i, mener Christine Baglo i Dagsavisen.

– Den lokale norske matvekkelsen er blitt viktig for reiselivet. Men noen av de virkelig gode spisestedene er dessverre godt gjemt. Noen har en jobb å gjøre for å synliggjøre dem bedre, sier hun.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)