Slik blir du lurt

Mange flyselskaper villeder kundene ved å kalle ordinære driftskostnader for "skatter og avgifter". EU og Forbrukerombudet mener at passasjerene blir lurt.

flyplass
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Skatter og avgifter utgjør 20 prosent av totalprisen på en gjennomsnittlig billett med europeiske flyselskaper. Men nesten 60 prosent av det flyselskapene kaller "skatter og avgifter" i markedsføringen, er i realiteten helt vanlige driftsutgifter som drivstoff og lønninger.

Ved å operere på denne måten kan selskapene gi inntrykk av at billettene er billigere enn de faktisk er. Og det blir svært vanskelig for kundene å sammenligne tilbud fra forskjellige selskaper.

Dette går fram av et EU-prosjekt ledet av det norske Forbrukerombudet. Rapporten ble presentert i Oslo i dag av blant andre EUs forbrukerkommisær Meglena Kuneva.

Kuneva mener undersøkelsen viser at det nå må ryddes opp i dette markedet.

Stor undersøkelse

Forbrukermyndighetene har undersøkt 281 flyavganger med 24 selskaper fra 34 europeiske flyplasser, inkludert Gardermoen, Rygge, SAS og Norwegian.

Verken EU-kommisæren eller forbrukerombud Bjørn Erik Thon vil foreløpig avsløre hvilke selskaper som sjonglerer mest med begrepene "skatter og avgifter". - Men det er ikke nødvendigvis de såkalte lavprisselskapene som er verst, sier Kuneva.

Disse sju flyselskapene ville ikke samarbeide med forbrukermyndighetene, og har ikke svart på spørsmålene i undersøkelsen:

Aer Arann, Aer Lingus, Air Berlin, Air France, Iberia, Skyways og Vueling.

Forvirrende

Undersøkelsen viser altså at mer enn halvparten av det du tror er skatter og avgifter på flybilletten, i virkeligheten er ordinære driftskostnader som skulle vært en del av grunnprisen. Dette er villedende markedsføring, ifølge forbrukermyndighetene.

EU-kommisær Meglena Kuneva og forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

EU-kommisær Meglena Kuneva og forbrukerombud Bjørn Erik Thon la fram rapporten i Oslo i dag.

Foto: Tor Risberg, NRK

Og det hele kan framstå ganske forvirrende for vanlige forbrukere.

Dette er noen av begrepene selskaper og lufthavner bruker på diverse sekkeposter av typen "skatter og avgifter":

  • Passasjersikkerhetsgebyr
  • Passasjerservicegebyr
  • Sikkerhetsservicegebyr
  • Passasjerservice- og sikkerhetsgebyr
  • Støyisoleringsgebyr
  • Flyplasskatt
  • Avgangsskatt
  • Terminalgebyr
  • Skatter og avgifter
  • Skatter og gebyrer
  • Rullestolavgift
  • Ombordstigningsskatt
  • Passasjeravgift

- Denne rapporten viser til fulle at det må ryddes opp i forholdene. EU vil vi nå følge opp saken på bred basis, og jeg håper tiltakene vi kommer fram til også kan vise vei for resten av verden, sier EUs kommisær for forbrukersaker.

Meglena Kuneva har fått signaler fra den internasjonale organisasjonen for flyselskaper (IATA) om at de tar rapporten alvorlig, og avventer en tilbakemelding fra dem.

Krever endringer

Resultatene av granskningen viser store forskjeller mellom hvordan selskapene bruker begrepene "skatt og avgift", og hvilke faktiske kostnader de baker inn i disse begrepene.

Rapporten anbefaler derfor at selskapene blir pålagt å endre ordbruken slik at uttrykkene "skatter og avgifter" blir mer presis og ensartet.

Totalpris for flybilletten må alltid opplyses, og rapporten anbefaler at prisen kun skal bestå av disse tre elementene: flyprisen, flyplassavgifter og offentlige skatter.

Drivstoffavgifter, betalingsgebyr og andre ekstrakostnader bør ifølge rapporten inkluderes i selve grunnprisen. På den måten unngår man også priser som i utgangspunktet er svært lave, men som kan være flere hundre prosent høyere når alle tilleggene er tatt med.

- Et villniss

Dette er en viktig undersøkelse, mener reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon.

- Villnisset av gebyrer, avgifter og priser skaper vanskeligheter ikke bare for flykundene men også for bransjen, sier han.

- Hva synes du om at sju flyselskaper har avstått fra å delta i undersøkelsen?

- Jeg frykter at noen av dem misliker å bli fratatt muligheten til å tjene penger på uoversiktlige gebyrer. Det er et tankekors. Men det er også mulig at noen av dem ikke har hatt administrative ressurser til å delta i undersøkelsen, og det er i så fall mer forståelig, sier Forsdahl.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)