Slik ble Jostein kvitt vommen

- Jeg så ut som Keiko på land, mener Jostein (43). Bikeren har gått ned 20 kilo på fem måneder. Sjekk hva han har gjort med kosthold og trening for å få flat mage.

Jostein Ananiassen er deltaker i Bedre puls

Her er Jostein før og etter han ble med i Bedre puls, og la om kosthold og treningsvaner. I oktober veide han 126 kilo, nå veier han 106.

Foto: Ronny Reierstad, NRK

Ta testen: Finn ditt idrettstalent

Jostein B. Ananiassen (43) fra Finnmark er en av deltakerne i årets Bedre puls . Du kjenner han kanskje igjen fra VG-reklamen, der han spiller Vålerenga-supporteren som gråter da sønnen fatter interesse for sportsbilaget?

Jostein Ananiassen, deltaker Bedre puls

Jostein kjører Harley Davidson Fatboy og driver dykkeverksted.

Foto: Rubi Synøve Bøhmer Jørgensen / NRK


Jostein var sist fysisk aktiv en gang på 90-tallet. Singelliv, stillesitting og et usunt kosthold har satt sine spor i form av elendig kondisjon, høyt blodtrykk og et drøyt midjemål. Men det var før han ble med i Bedre puls i oktober.

- Jeg har kommet meg opp av sofaen, det er den viktigste grunnen til at jeg har blitt kvitt vommen. Og så har jeg lagt om kostholdet. Før dyttet jeg i meg så mye mat om gangen at jeg lå der med vommen til værs etterpå, sier Jostein.

Fikk sjokk da han så seg selv

Han fikk sjokk da han nylig så det første programmet av Bedre puls, som er tatt opp i oktober. For siden opptakene startet i høst, har han lagt om livsstilen totalt.

- Jeg så jo så til de grader vomfull ut! Jeg så ut som Keiko på land, mener Jostein.

I oktober veide han 126 kilo, nå veier han 106. Og bikeren er strålende fornøyd med å være 20 kilo lettere – og å kunne se knærne sine.

- Jeg er mer fornøyd med meg selv, og det er deilig å ha en kropp som man faktisk vil beholde, smiler bikeren.

Bedre puls-trener Yngvar Andersen er også stolt av Josteins vektreduksjon.

- Han har gått ned en kilo i uken i snitt, og det er forsvarlig når det er så mye fett å ta av. Når du har en så helsefarlig mage som Jostein, er prioritet nummer en å få vekk den, sier Yngvar.

Så hva har 43-åringen gjort i Bedre puls for å fjerne vommen og bli en slankere utgave av seg selv?

Jostein Ananiassen trener til Bedre puls

Jostein har ligget i hardtrening siden oktober. Her er han med bobtrener Jørn Stian Dal, og fotograf Anders Leines.

Foto: Rubi Synøve Bøhmer Jørgensen / NRK


- Noe av det som er mest utslagsgivende, er en gåtur eller sykkeltur før frokost minst fem dager i uken. Det øker forbrenningen, forteller trener Yngvar Andersen.

Her er slanketipsene

Her er flere av Yngvars tips til Jostein, som også du kan følge:

  • Kutt ut sukker i stor grad
  • Siden prioritet nummer én var å få vekk magen, måtte Jostein kutte ut fester.- Karer som Jostein kan nemlig drikke mye uten å bli fulle, det kan være snakk om så mye som ti tusen kalorier på en fest, mener trener Yngvar.
  • Fyll opp magen med grønnsaker, så slipper du å gå rundt sulten. Da får du i deg masse vitaminer og mineraler også.
  • Tung styrketrening gjør at forbrenningen øker. Sats på øvelser som involverer de store muskelgruppene, som markløft og knebøy.

Her er ernæringsfysiolog Lise von Kroghs tips til å kutte sjokoladen.

Finn ditt talent

Nytt av året i Bedre puls er at alle deltakerne får hjelp av Yngvar til å finne sitt idrettstalent. Yngvar fant ut at bob passet bra til Jostein - fordi han både er sterk og eksplosiv, og ikke en typisk utholdende type. Det passer bra i bob, der starten avgjør mye. Man trenger raske ben og rå styrke for å skyve boben.

Bob

- Bob var faktisk midt i blinken for meg, forteller Jostein.

Foto: NRK

- Jeg så ikke på bob som en idrett, men så feil kunne jeg ta. Bob var faktisk midt i blinken for meg, med masse fart og spenning, mener Jostein.

Ta testen: Finn ditt idrettstalent !

Slik trente han

For at Jostein skulle bli en god bobkjører, og for at han skulle gå raskt ned i vekt, satte Yngvar opp følgende treningsprogram:

Hver dag: Gåtur eller sykkeltur før frokost

Mandag: Knallhard styrke og kondisjonstrening på treningsstudio (50 minutter)

Tirsdag: Trening med Yngvar, med hovedfokus på styrke (50 minutter)

Onsdag: Hovedsaklig løping, intervaller og spurt (ca 1 time)

Fredag: Egentrening styrke og kondisjon (ca 1 time)

Les også: Yngvar hjelper deg igang

Se de første episodene av Bedre puls i nett-tv:

Har du gode erfaringer med å legge om livsstilen din? Send oss en e-post!

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)