HVA MENER DU? ER SKOLEN REKLAMEFRI?
Sem-erklæringen sier at skolen ikke skal være en arena for kommersiell påvirkning og reklame. Likevel klarer ikke de kommersielle aktørene holde fingrene fra fatet.
Ungdommene på diskoteket er allerede av den mening av at arrangørens blad er det beste.
Nordens største ungdomsblad, Topp, arrangerer diskotek på mange ungdomskoler rundt om i Norge. Turnéen er sponset av selskapene bak Libresse, OB, Clearasil og Dr. Pepper.
Ungdommene får en diskokveld og gratisprøver på produkter fra arrangørene, og arrangørene får gratis tilgang til et attraktivt marked.
Sponsing via helsesøster
Men det er ikke bare via skolediskotek annonsørene kommer seg inn på skolen.
Ved Bjølsen skole i Oslo deler helsesøster blant annet ut undervisningsmateriale levert av SCA, som er selskapet bak blant annet Libresse.
Store i markedet. Elevene får tidlig kjennskap til produkter som Libresse.
Helsesøster Hege Beate Johansen sier hun deler ut bindprøver og annet sponset undervisningsmateriale med bismak i munnen.
SCA selger bind, tamponger for 415 millioner kroner i året.
– Vi kaller det infomateriell, sier Informasjonsdirektør Åge Stenseth.
Han legger ikke skjul på at hensikten er å selge bind.
Vil skjerme barna
– Skolen skal være et sted for objektiv læring, og ikke et sted der man blir utsatt for altfor stort kommersielt press, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Utdannings- og forskningsdepartementet ønsker å skjerme skolen slik at den ikke skal bli en arena for kommersielle aktører. Men de vil ikke lage et nasjonalt lovverk for å beskytte barna.
– Skoleeierne (kommunene, red.anm.) må vise skjønn i forhold til hvem de slipper til av kommersielle aktører, sier Petter Skarheim, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Gull verdt
De kommersielle aktørene mener det er gull verdt å få reklameplass i skolen.
– Skolen har en legitimitet som gjør at reklame gjennom skolen vil oppfattes som svært legitim av barna, sier Roar B. Sletten i Mediebyråenes interesseorganisasjon.
Sletten legger til at jo tidligere man får tak i forbrukerne, jo større er sannsynligheten for at man skaper lojalitet.
– Skolen er de kommersielle aktørenes våte drøm, sier Forbrukerombud Thon.
Han mener at det bør lages klare regler nå, før det hele sklir ut.
HVA MENER DU? ER SKOLEN REKLAMEFRI?