Skattejakt i chipsposen stanses

Snacksprodusenten Kims gir bort opptil 1000 kroner til kunder som kjøper deres chips. Forbrukerombudet mener at dette er et ulovlig lokkemiddel rettet mot barn. Nå må Kims stanse all markedsføring av kampanjen "penger i chipsposen".

Skattejakten i chipsposene har pågått i nesten to måneder. Kims tilbyr kundene penger med på kjøpet, og har lagt alt fra en femtilapp til en tusenlapp i tilfeldig utvalgte chipsposer.

Det er langt på vei blitt fritt fram for bruk av slike lokkemidler i butikkene, etter at vi fikk en ny markedsføringslov i fjor.

Nå får kundene tilbud om verdikuponger, konkurranser, pengepremier eller en annen vare med på kjøpet.

Hva med en sykkel gratis med på vaskemaskinkjøpet? Frister det med 100 kroner i rabatt på flyreise sammen med frossenpizzaen, eller penger i chipsposer?

SE OGSÅ:

Stanser kampanje

Men det er fortsatt strenge begrensninger i hva som er tillatt i markedsføring rettet mot de aller yngste kundene. Det viser seg at bransjen allerede har gått for langt i bruk av nye lokkemidler.

Forbrukerombudet legger nå ned forbud mot all markedsføring av kampanjen "penger i chipsposen".

Kims Norge avviser at de lokker barn med penger. - Dette er ikke en kampanje rettet mot barn. Intensjonen er å treffe kjernekundene våre som er mellom 20 og 45 år gamle, sier kampanjeansvarlig Espen Gulbrandsen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Pizza og potetgull

Flybilletter i pizzaen og kontanter i potetgullet er bare to eksempler på hvordan stadig flere produkter markedsføres med lokkemidler.

Foto: Tor Risberg / NRK

Kims gir etter

Forbrukerombudet holder på sitt, og vil ha slutt på at barn fristes til å kjøpe chips med pengepremier.

- Det er ikke lov å bruke penger for å lokke barn til å kjøpe en vare. En potetgullpose med penger i vil ha en særlig effekt på barn, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kims er uenig, men har bestemt seg for å rette seg etter forbudet. "Vi har avsluttet den aktive markedsføringen slik de har bedt oss om", skriver Kims i en e-post til NRK.

LES OGSÅ:

Liten vinnersjanse

For Forbrukerombudet har det vært viktig å markere hvor grensen for lokkemidler i butikkene skal gå. - Det er et sterkt virkemiddel å putte penger oppi en potetgullpose, sier Thon.

Kims må stanse all reklame for kampanjen på TV, internett og plakater, men kan fortsette å selge chips med pengepremier i posen.

Mange kunder lurer på hvor stor sjanse de har til å vinne alt fra en femtilapp til 1000 kroner.

Kims oppgir at de har lagt 500.000 kroner i 5000 tilfeldig utvalgte poser. Det er en pengepremie i hver 300. pose.

Statistisk sett må du kjøpe 30.000 poser for å vinne en tusenlapp. Faktisk er sannsynligheten for å vinne i Lotto dobbelt så stor som å finne penger i chipsposen.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.