I ein undersøking gjort av Datatilsynet i fjor, var det
som hadde informasjon til forbrukarar om personvern. I dag er det ikkje særleg mykje betre, seier Datatilsynet.Veldig mange applikasjonar manglar ei personvernerklæring og informasjon om kva data dei samlar og korleis desse blir brukt.
Dette på trass av at dei ber om tilgang til mellom anna ditt minnekort, dine bilete, dine telefonkontaktar, ditt kamera eller din posisjon.
- LES OGSÅ:
I verstefall kan nokon med vondsinna hensikter lage appar som misbrukar desse ilgangane. Mobilen kan i teorien gjere lydopptak av deg eller samle inn dine bilete, dine telefonkontaktar eller loggen over dine samtalar utan at du veit det.
- LES OGSÅ: Applikasjoner kan stjele data
Når vi gir ein app tilgang til mobilen vår, er det utanfor vår kontroll kva den gjer.
Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet åtvarar brukarar mot å laste ned appar ukritisk. Han etterlyser meir informasjon frå dei som lagar og bestiller appar.
Vi betalar med informasjon
Det er altså risiko for at nokon kan misbruke tilgangane dei får til våre mobilar.
Men Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT- Norge, er ikkje bekymra for den seriøse delen av bransjen.
Han meiner ingen treng vere redd for at applikasjonar frå seriøse aktørar skal samle inn og misbruke ilete, eller spionere på deg via mikrofonen.
Derimot er det anna informasjon som vert henta ut, og Waterhouse poengterer at vår informasjon er ei form for betaling.
– Det kan vere informasjon om kva vi liker, kor gamle vi er og kor vi bur eller kva forbruksvanar vi har. Vi skal vere klar over at denne informasjonen vert brukt, men dei seriøse aktørane bruker denne informasjonen generalisert, seier han.
Informasjonen som vert samla kan bli vidreformidla til andre aktørar som til dømes reklameselskap og analysebyrå, og kan bli brukt til mellom anna målretta marknadsføring.
- LES OGSÅ:
– Store manglar
Datatilsynet er kritiske til at så mange applikasjonar også frå store norske firma manglar informasjon om kva data dei samlar og kva dei gjer med personopplysningane våre.
– Vi føler enno at det er store manglar, og at dei som lager appar ikkje er flinke nok til å sei kva dei gjer med personopplysningar dei samlar inn og heller ikkje kven som har utvikla appen.
– Dette er to grunnvilkår som vi stiller til dei som lagar appar, seier Thon.
- LES OGSÅ:
Meir informasjon er på veg
Waterhouse påpeikar at den manglande informasjonen er eit resultat av at dette er eit område som er nytt for dei fleste. Han informerer om at det i bransjen no vert arbeida med å gi betre informasjon.
– Vi er i løpande dialog med mange av dei store seriøse norske aktørane om å lage ei bransjenorm sånn at vi gjer det lettare både for dei som bestiller og dei som utviklar applikasjonar å vite kva informasjon ein skal gi, og korleis ein skal gi den, seier Waterhouse.
- LES OGSÅ:
Viktig å sjekke
Sidan ein applikasjon som får tilgang til vår mobil i teorien kan bruke tilgangen akkurat slik dei vil utan at vi kan sjekke kva den gjer, framhevar Datatilsynet viktigheten av å sjekke appen.
– Det er viktig å sjekke seriøsiteten til firma som står bak ein applikasjon, før ein lastar den ned, seier Thon i Datatilsynet.
Når du lastar ned ein applikasjon hos Apple kan du ikkje undersøke kva den enkelte appen ber om tilgang til før du lastar den ned. Men Apple kontrollerer og godkjenner applikasjonar som ligg ute i sin App store.
På Android marknaden er det derimot du som må sjekke appen, der kan du sjå kva appen ber om tilgang til. Du må sjølv ta ei vurdering for om du vil stole på appen.
Du bør kunne sjekke kven som står bak applikasjonen, kva tilgangar appen ber om og at der er informasjon om kva data appen samlar, korleis denne informasjonen vert brukt, og at det er kontaktinformasjon så du kan komme i kontakt med dei som står bak appen.
– Det er eit minstekrav at dei som leverer appar har slik informasjon, seier Thon.