NRK Meny
Normal

Sjekk kontrakten før du leier!

Skal du leie feriebolig i sommer er det viktig å sjekke vilkårene i kontrakten. Loven gir deg få rettigheter som leietaker. Det vet familien Hargemark alt om.

Hytte
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Marit Hargemark og familien hennes har lenge gledet seg til rolige feriedager i Langesund. Tidlig i vinter fant de drømmehuset gjennom et utleiebyrå på nettet, og bestilte straks to uker fra midten av juli. Siste avdrag på leiebeløpet, knapt 30.000 kroner, ble innbetalt 1. mars.

- Men Langesund-ferien er spolert. I forrige uke, noen få dager før avreise, ringte bookingfirmaet og fortalte at vi likevel ikke får leie huset. Huseieren har allerede lovet det bort til andre, forteller en indignert Marit Hargemark. - Det viser seg at vi er ganske rettsløse, legger hun til.

Feriehus

Drømmehuset som det aldri ble noe av.

Foto: Nettannonse

Utleiebyrået Norgesbooking har forsøkt å finne et annet hus i samme prisklasse, men ingen av alternativene dekket familiens behov.

- Vi er litt slitne fordi ett av barna våre har vært ut og inn på sykehus den siste tida. Vi trenger rett og slett fred og ro.

- Alternativene vi ble tilbudt var blant annet å leie ett hus den første uka og et annet hus den neste, eller å dele hus med fremmede. Det passet svært dårlig, sier Hargemark.

Måtte gi opp

Det viktigste for den lille familien var å finne et rolig og barnevennlig feriehus ved sjøen, og der husdyr er tillatt.

- Ingen av alternativene oppfylte disse kravene. Så det var den ferien, sukker Marit Hargemark. Hun har nå fått tilbake pengene sine, men uten renter.

- Vi hadde kanskje ventet at Norgesbooking i en slik situasjon hadde lagt seg helt flate og tilbudt oss å velge fritt blant alle husene deres som fortsatt er ledige. De har hus vi kunne tenkt oss, men som koster langt mer enn vi makter. Men tilbudet vi fikk var bare et hus i samme prisklasse. Så da klaffet det ikke.

Overraskelse

Rutinesvikt og dårlig kommunikasjon med huseier var forklaringen firmaet ga på dobbeltbookingen. Det hører med til historien at den uheldige familien i all hast og på egenhånd har greid å finne et ledig feriehus på Sørlandet. Så det blir tross alt sommer i år også for paret og de to små barna deres.

Men for Hargemark var det en overraskelse å oppdage hvor svakt man står i en slik situasjon. Norsk lov gir deg få rettigheter når du leier feriebolig. Det er kontrakten som styrer det meste.

- Vår lærdom etter dette er at man bør sjekke grundig hva som står i kontrakten. Og at man forsikrer seg om at huseieren virkelig har godkjent leieforholdet. Det er ikke nok å stole på at utleiebyrået er seriøst.

- I kontrakten vår står det mye om firmaets krav og rettigheter dersom vi skulle bestemme oss for å si opp eller endre på leieforholdet. Men det står svært lite om hva som skjer hvis det motsatte er tilfelle. Mitt råd er at folk dobbeltsjekker kontrakten når de skal leie feriehus, anbefaler Marit Hargemark.

Lite lovbeskyttelse

Verken husleieloven eller kjøpsloven regulerer utleie av hus og hytter til ferie- og fritidsbruk. Det bekrefter rådgiver Cecilie Asak i Forbrukerrådet. - Leietakerne har en viss beskyttelse i avtaleloven, blant annet mot urimelige avtaler. Men da blir det et spørsmål om tolkning, sier hun.

- Så her er det først og fremst alminnelig avtalerett som gjelder. Derfor er det svært viktig at leietakere sjekker vilkårene i kontrakten. Den bør blant annet fokusere på rettighetene til både utleier og leietaker. En balansert kontrakt er viktig, sier Asak.

- Får dere mange klager fra forbrukere om leie av feriebolig?

- Det er en del som kontakter oss nå om sommeren. De fleste konfliktene dreier seg om inventar og om mulighetene for avbestilling, forteller Cecilie Asak.

Leier man hus fra et utenlandsk byrå, er det lovene i vedkommende land som gjelder.

- Kommunikasjonssvikt

Nettbyrået Norgesbooking leier ut 600 feriehus og hytter i Norge og Danmark. Daglig leder Nina Nymoen er lei seg for det som skjedde med familien Hargemark.

- Dette hender svært sjelden. Vi har alt å tjene på ryddige forhold. Her har det oppstått en beklagelig kommunikasjonssvikt mellom huseieren og oss, sier hun.

Norgesbooking var helt sikre på at utleieforholdet var i orden, ettersom eieren har en løpende avtale med firmaet som varer ut året.

- Hadde vi fått vite et par måneder tidligere at huset allerede var leid ut, tror jeg vi hadde greid å finne et godt alternativ med den beliggenheten kunden ønsket seg. På kort varsel viste det seg helt umulig midt i høysesongen. Og det er en fortvilende situasjon.

Nymoen forteller at firmaet nå skal se nærmere på om rutinene for bekreftelse av bestillinger kan gjøres bedre. I konflikten mellom byrået og husverten står påstand mot påstand. Firmaet søker nå advokathjelp for å se nærmere på saken.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.