LES OGSÅ:
I oktober la Smådal sin toroms leilighet i Bergen ut for salg. Hun fikk bare ett bud, men det var til takst på 1,3 millioner, og hun aksepterte det. Dermed var avtalen gjort og leiligheten solgt – trodde hun.
Megleren hadde sjekket at kjøper hadde finansieringen i orden. Det var bare kontraktsmøtet som gjensto. Så gikk kjøperen bort og kjøpte en annen leilighet, og trakk seg fra salget.
Men megleren var ferdig med jobben, og krevde henne for honorar og 3,6 prosent av kjøpesummen – penger Smådal aldri fikk.
- For meg er ikke salget gjennomført så lenge jeg ikke har solgt og ikke har fått penger for leiligheten, sier Birgitte Smådal.
Men i følge eiendomsmeglingsloven er ”handelen kommet i stand når partene er endelig bundet”, og det er de når budet er akseptert. Dermed har megleren krav på full betaling.
Er bare mellommann
Det var Aktiv eiendomsmegling som utførte salget for Smådal. Fagansvarlig Eirik Hove synes det er en meget kjedelig situasjon hun har havnet i, men sier de ikke kan forfølge saken videre for henne.
- Dette er nå en sak mellom selger og kjøper. Megleren er kun mellommann i et salg, ikke en partsrepresentant, sier Hove.
Den uheldige boligselgeren sitter nå igjen med svarteper der en kjøper har brutt avtalen. Smådal har ennå ikke fått solgt leiligheten sin, og mens boligmarkedet faller må hun gå ned i pris. Samtidig skylder hun megleren nesten 95.000 kroner.
Aktiv Eiendom har forståelse for hennes vanskelig situasjon, og sier de vil være fleksible og avvente innkreving av honoraret sitt.
- Det føles veldig fortvilende å havne i en slik situasjon, sier Smådal. - Men det er ingen ting jeg kunne gjort annerledes.
Det er regelverket som ikke gir henne noe vern mot slike situasjoner. Birgitte Smådal har krav på erstatning fra kjøperen som trakk seg, og hun har skaffet seg advokat som bistår henne i den prosessen. Men hvis saken havner i retten kan det ta lang tid før hun får pengene sine.
LES OGSÅ:
Klausul i kontrakten
Underdirektør Vidar Holm i Forbrukerrådet ser helt klart det urimelige i situasjonen Birgitte Smådal er kommet opp i. Han påpeker at dette er en problemstilling de gjerne skulle ønske de hadde oppdaget under revidering av den nye eiendomsmeglingsloven.
Forbrukerrådet ønsker å endre dette punktet i loven, men vet ikke om det lar seg gjøre med det første. Derfor anbefaler Forbrukerrådet potensielle selgere om å være oppmerksomme på problemstillingen. De bør gardere seg mot lignende tilfeller ved å ta forbehold i kontrakten eller avtale timebetalt honorar til megler.
Advokat Ragnar Wiik i firmaet Forbrukeradvokaten oppfordrer selgere som frykter å havne i samme kinkige situasjon, om å få med en ekstra klausul i sin avtale med eiendomsmegleren.