I dag tapetseres butikker med sorte reklamebannere. Begivenheten er «Black Friday», som butikkene selv beskriver som årets store tilbudsdag.
Men er det virkelig så mye billigere å handle på den store tilbudsdagen? NRK.no har fått prissammenlikningtjenesten Prisjakt til å sjekke prisene fra fjorårets Black Friday-salg, med prisene har fredagene før i november.
- LES OGSÅ: Klagestorm mot prisbelønnet nettbutikk
Nettbrettet ble 568 kroner dyrere
Prisstatistikken viser at det faktisk er en del å spare på å handle på Black Friday. Rundt 45 prosent av produktene var betydelig billigere denne dagen enn ellers i november.
Men – 10 prosent av produktene var faktisk betydelig dyrere på Black Friday enn de foregående fredagene.
For eksempel hadde den beste prisen på et Samsung Galaxy Tab 2-nettbrett steget med hele 32 prosent fra de første fredagene i november til Black Friday. Det tilsvarte 568 kroner prispåslag. Løpesko fra Salomon fikk et prishopp på 27 prosent, eller nær 250 kroner på Black Friday i fjor.
– Viktigst av alt er at du kjøper varen der den er billigst nå, og ikke der den har vært dyr før. Sjekk ut konkurrentene og kjøp varen der den er billigst, for da gjør du et godt kjøp uansett når du kjøper den, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til NRK.no.
- Visste du at bytterett bare er tull?
Prisen steg 7.000 kroner uken før Black Friday
Vi fant også et eksempel der prisene ble satt opp fredagene før Black Friday. En Samsung TV (46 tommer i 8-serien) kunne du kjøpe for rett under 10.000 kroner på Black Friday. Tre uker tidligere lå den ute til samme pris. I mellomtiden hadde laveste pris på TV-en steget først til 13.800 kroner for så å stige til 17.300 kroner fredagen før Black Friday.
Det er ikke nødvendigvis samme butikk som har justert prisene opp og ned, men eksemplet illustrerer at tilbudene på den store tilbudsdagen ikke alltid er bedre enn ellers i året.
– Verden er ikke slik lenger at tilbudskampanjer er sjeldne. Du trenger som regel ikke løpe av gårde for å skaffe deg de beste prisene, for tilbudene dukker oftest opp igjen i andre kampanjer, sier Gjedrem i Forbrukerombudet.
– Noen lokketilbud
Hovedorganisasjonen Virke, som representerer store deler av handelsnæringen, er klar over at ikke alle tilbud som blir servert i dag er like gode.
– Det er nok noen butikker som bruker denne anledningen til å komme med lokketilbud, på samme måte som vi kan se i for eksempel januarsalget, sier analysesjef Johanne Kjuus i Virke, til NRK.no.
Likevel tror hun gode tilbud er vanligst.
– Hovedsakelig kommer de fleste butikker kommer med reelt gode tilbud. I USA ser man gjerne at tilbudene er bedre på mandagen etter, i det som kalles Cyber Monday. I Norge satser heller butikkene alt på tilbud i helgen, forklarer Kjuus.
Handler for milliarder
I fjor ble det gjort 5,6 millioner kortkjøp på Black Friday, noe som utgjør 2,2 milliarder kroner, ifølge Nets. Selskapet leverer betalingsløsninger for bankene.
– Hvis vi utelukker den tradisjonelle julehandelen, så var Black Friday i fjor en av de dagene med mest kortbruk, sier kommunikasjonssjef Stein-Arne Tjore i Nets Norge, til NRK.no.
Det er bare dager før høytider som påsken og 17. mai som klarer å måle seg med Black Friday når det gjelder kortbruk før jul.
Tjore vil likevel ikke gi Black Friday hele æren for slitte bankkort. Fredag er den dagen i uka da kortene brukes mest, og det at denne fredagen kommer så nærme jul, gjør at den alltid har vært en populær handledag.
– Dessuten er det mange som får lønn den 30. I år er det på søndag, det vil si at mange får utbetalt lønn i dag. Det samme skjedde i fjor, da mange fikk lønn fredagen før, altså Black Friday, sier Tjore.
Han regner med opp mot 6 millioner kortkjøp på Black Friday i år.
- LES OGSÅ: Betaler fortsatt med «feil» kort