NRK Meny
Normal

Sentrumspartiene best på sykkel

Det hjelper lite at statsministeren gjerne trår til på pedalene. Sentrumspartiene har den beste sykkelpolitikken, mener Syklistenes landsforening som har gransket stortingspartienes valgprogrammer og utspill.

Jens Stoltenberg på sykkel
Foto: Kyrre Lien, Scanpix

Arbeiderpartiet har ett av de tammeste programmene av alle partier, og imponerer oss ikke selv om de både har profilerte politikere som har et hjerte for sykkel og en syklende statsminister, skriver Syklistenes Landsforening i en pressemelding. Og gir Ap en treer på en skala fra ett til seks poeng.

KrF kommer best ut av undersøkelsen med "karakteren" fem av seks mulige. Partiet får ros for å ha fremmet forslag i Stortinget om å bedre forholdene for de syklende. Det viser at KrF er opptatt av sykkel som framkomstmiddel, mener Syklistens Landsforening.

Også Venstre gjør det bra og oppnår «en sterk firer». Partiet får ros for at de var tidlig ute med forslag om en egen belønningsordning for sykkel, slik vi har for kollektivtrafikk.

På tross av

Senterpartiet får også en sterk firer - nærmest på tross av at de har samferdselsministeren, bemerker Syklistens Landsforening.

- Sammenlignet med sine rødgrønne kollegaer står Sp igjen, noe usannsynlig, som det regjeringspartiet som faktisk fremmer noe politikk på området, heter det i pressemeldingen.

SV kommer med en svak firer litt bedre enn Ap ut av undersøkelsen, men syklistforeningen er ikke fornøyd med partiets sykkelpolitikk.

- Forventningene er høye til SV når det kommer til miljøvennlig transport. Derfor skuffer partiet når de ikke ser ut til å kunne levere noe praktisk politikk når det kommer til sykkeltrafikk, heter det i pressemeldingen.

Høyre kommer nest dårligst ut med en svak treer, og Frp dårligst med en sterk toer.

Togtraséer blir sykkelveier

Interessen for sykling har aldri vært større i Norge, og Syklistenes Landsforening (SLF) krever at myndighetene nå tar dem på alvor. SLF etterlyser tilsvarende initiativ som i mange andre europeiske land, der nedlagte jernbanespor er blitt til milevis med sykkelstier og hotte reisemål for turister på fire hjul.

Det kan være én måte å realisere et nett på hundrevis av kilometer med bilfrie naturtraséer for friluftsliv. Sverige er ett av landene der dette er blitt populært.

Kravet er at norske politikere må se mulighetene også her i landet. I dag er det cirka 700 kilometer med nedlagde jernbanespor i Norge. Den økte satsingen på tog i åra framover vil frigjøre enda flere traséer med gamle jernbanespor.

Med forholdsvis lite bruk av midler kan dette bli etterlengtede sykkelveier, mener SLF. I Forbrukerinspektørenes TV-sendinger onsdag kveld tar vi turen til Sverige der vi ser nærmere på hvordan nedlagte togtraséer kan bygges om til sykkelveier.

Vi kikker også på de mulighetene som åpner seg når norske jernbanespor snart blir nedlagt.

  • Se FBI på NRK1 onsdag klokka 19.30
  • og på NRK 2 klokka 21.25

SLFs vurdering av Stortingspartiene

Her er SLFs vurdering av partiene på Stortinget:

FREMSKRITTSPARTIET

poeng 2 + (av seks mulige)


Partiets holdning om at en generell veisatsing også vil gi bedre vilkår for syklister, blir for enkel. I hovedstaden har FrP tydelig vist at partiet ikke tar sykkelen seriøst som et transportmiddel.

HØYRE poeng 3 -


Høyre er nærmest usynlige nasjonalt når det kommer til sykkel. Det er skuffende, selv om partiet har vist i en rekke bykommuner at de kan. Dog er Oslo, hvor de sitter med byrådslederen, et dårlig eksempel på nettopp dét siden byen oppleves som tidvis kaotisk for de syklende.
 

ARBEIDERPARTIET poeng 3


Et tamt program fra AP og Jens Stoltenberg, som ofte lot seg avbilde på en sykkel gjennom forrige valgkamp. I praktisk politikk har Ap dog vist lovende takter, særlig i flere bykommuner, og flere sentrale politikere i partiet har et solid hjerte for sykkel. Men vi er faktisk litt skuffet over at partiet ikke har satt større preg på sykkelpolitikken, og hadde forventet et større trykk fra en syklende regjeringssjef.
 

SOSIALISTISK VENSTREPARTI poeng 4 -


SV har det valgprogrammet som sier mest om sykkel, men er samtidig det partiet som gjør minst når det kommer til praktisk politikk. Svært skuffende fra et parti som til og med har miljøvernministeren. "Fremtidens byer" er et løfterikt prosjekt, men her må sykkelen opp og frem. Vi er skuffet over den manglende forståelsen for en enkel sak som kjøregodtgjøring av tjenestereiser med sykkel, særlig når en rekke kommuner styrt av eksempelvis Høyre har gjennomført dette.

SENTERPARTIET poeng 4 +


Senterpartiet har med samferdselsministeren hatt et hovedansvar for statens satsing og politikk for å fremme sykling som transportmiddel. Partiet har vært en positiv overraskelse og får en solid 4+, selv om det måtte en internasjonal finanskrise til for at de beskjedne planmålene i NTP 2005-2009 ble oppfylt. Den politiske ledelsen i samferdselsdepartementet har fokusert på flere av politikkområdene i Nasjonal sykkelstrategi.

VENSTRE poeng 4 +


Venstre har vist initiativ både på Stortinget og lokalt i mange kommuner, og har flere stortingskandidater som er oppriktig opptatt av sykling. Venstre markerer seg ofte som et sykkelvennlig parti og løfter frem sykling i samferdselsdebatten.


 

KRISTELIG FOLKEPARTI poeng 5


"KrF er best på Stortinget" var vår dom i juni 2008 da partiet la fram et dok. 8-forslag om sykkel for Stortinget. Programmet deres er ikke ordrikt, men KrF løfter fram de sentrale politikkområdene og fremstår som seriøse og troverdige i saker som har med sykkel å gjøre. Partiet står seg godt fra dommen i 2008.

Du kan lese mer om partitesten på syklistene.no .

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.