Det florerer av
på nettet.Flere sider reklamerer for at de er billigst.
Enkelte påstår også at du får pengene tilbake dersom du finner et billigere tilbud et annet sted.
Ikke stol på disse garantiene,
Har du hatt problemer med å få pengene tilbake? Send oss en
.20 brev
Forbrukerombudet sendte 31. mai ut brev til 20 forskjellige nettsteder og har nå fått svar fra om lag halvparten.
- Det er ingen av dem som kan dokumentere at de er billigst. Alternativet er å endre markedsføringen, sier Bård Solem, jurist i Forbrukerombudet, til NRK.no.
Han legger til at det vil være nærmest umulig for selskapene å dokumenterer at de er billigst.
- Prisene skifter fort, tilbudet er stort og konkurransen hard, forklarer han.
Selskaper med prisgaranti som Forbrukerombudet har sendt brev til:
Les også:
Strenge vilkår
Med tanke på alle aktørene som tilbyr reisetjenester på nettet, mener Forbrukerombudet at det er svært vanskelig å være billigst til enhver tid.
Det er derfor de nå krever dokumentasjon fra de 20 tilbyderne.
Forbrukerombudet reagerer også på at det ofte er knyttet svært omfattende og strenge vilkår til garantien om at du skal få pengene tilbake dersom du finner noe billigere.
De anser muligheten for å få pengene tilbake som minimal.
- Vilkårene for å gjøre et krav gjeldene etter de forksjellige garantiordningene er så strenge at den garantien du får blir umulig å bruke. Du må for eksempel ofte gjøre kravet gjeldende 24 timer etter bestilling, avslutter Solem.
Les også: