Hopp til innhold

Se opp for falske billigst-reiser

Dersom du bestiller fly, hotell eller leiebil på nettet, bør du ikke stole på tilbydernes billigst-garanti.

Ferie

Forbrukerombudet har sendt brev til 20 tilbydere av forskjellige reisetjenester på internett med krav om at de enten dokumenterer påstandene eller fjerner dem.

Foto: Colourbox.com/Maria Elsness

Det florerer av pakkereiser, flybilletter og ledige hotell på nettet.

Flere sider reklamerer for at de er billigst.

Enkelte påstår også at du får pengene tilbake dersom du finner et billigere tilbud et annet sted.

Ikke stol på disse garantiene, råder Forbrukerombudet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Har du hatt problemer med å få pengene tilbake? Send oss en epost .

20 brev

Forbrukerombudet sendte 31. mai ut brev til 20 forskjellige nettsteder og har nå fått svar fra om lag halvparten.

- Det er ingen av dem som kan dokumentere at de er billigst. Alternativet er å endre markedsføringen, sier Bård Solem, jurist i Forbrukerombudet, til NRK.no.

Han legger til at det vil være nærmest umulig for selskapene å dokumenterer at de er billigst.

- Prisene skifter fort, tilbudet er stort og konkurransen hard, forklarer han.

Selskaper med prisgaranti som Forbrukerombudet har sendt brev til:

Oversikt over nettstedene

Nettsted:

Tjeneste:

Booking.com

Hotell

Ebookers.com

Hotell

Octopustravel.com

Hotell

Restplass.no

Hotell

Travellink.no

Hotell

Supersaver.no

Fly

Seat24.no

Bil

Norwegian.no

Hotell

SAS- WWTE

Hotell

Radison Blu

Hotell

Idrettsreiser

Fly

Fly2.no

Fly

Choicehotels.no

Hotell

Bilutleie.org

Bil

Abcreiser.no

Hotell

Reiseplaneten.no

Hotell

Hotellweb.no

Hotell

Travelpartner.no

Hotell

Parkinn

Hotell

HRS

Hotell

Sembo

Feriebolig

Ekspander/minimer faktaboks

Les også: Halvparten ferierer hjemme


Strenge vilkår

Med tanke på alle aktørene som tilbyr reisetjenester på nettet, mener Forbrukerombudet at det er svært vanskelig å være billigst til enhver tid.

Det er derfor de nå krever dokumentasjon fra de 20 tilbyderne.

Forbrukerombudet reagerer også på at det ofte er knyttet svært omfattende og strenge vilkår til garantien om at du skal få pengene tilbake dersom du finner noe billigere.

De anser muligheten for å få pengene tilbake som minimal.

- Vilkårene for å gjøre et krav gjeldene etter de forksjellige garantiordningene er så strenge at den garantien du får blir umulig å bruke. Du må for eksempel ofte gjøre kravet gjeldende 24 timer etter bestilling, avslutter Solem.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: Slik reiser du hjem uten pass | Mobilregning på 15.000 etter ferien

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)