Det er godt mulig at den rekordvarme sommeren har gjort nordmenn ekstra øltørste i år. Ferske tall viser nemlig at salget av øl har økt en god del i år.
I juli ble det kjøpt inn i underkant av 27 millioner liter øl. Det er en økning på cirka 7,5 prosent sammenliknet med samme måned i 2013, viser tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen.
Slår vi sammen tallene for sommermånedene juni og juli, ble det solgt cirka 51,6 millioner liter øl – noe som betyr at sommerens ølsalg er nær ved å tangere rekordsommeren 2008.
- Sjekk: Drikker du for mye?
Alkoholfritt opp 31 prosent
Det er spesielt én type som gjør et kraftig byks på salgslistene: Salg av alkoholfritt øl har gått opp 31 prosent fra juli i fjor til juli i år.
– Kjempebra! Det betyr at folk ser at de ikke nødvendigvis trenger å drikke alkohol for å kose seg, sier Kari Randen, daglig leder i alkovettorganisasjonen Av og til, til NRK.no.
Randen sier at selv om det er veldig positivt at salg av denne typen øl øker, er den generelle alkoholtrenden ikke noe å glede seg over.
– Alkoholfritt øl er jo bare en liten del av det totale ølkonsumet, derfor kan en slik økning se større ut enn den egentlig er. Fortsatt er det øl med alkohol det selges desidert mest av, så jeg tror ikke dette er noen stor endring av drikkevanene våre, sier Randen.
Hun er ikke overrasket over at alkosalget har tatt seg opp de siste månedene.
– Sommermånedene er den tiden av året vi drikker mest, det har vært slik i mange år. Og det er klart at når det har vært en så eksepsjonelt fin sommer som i år, er det ikke rart at vi drikker mer, sier hun.
Internasjonal trend
Hittil i år har det blitt solgt 24 prosent mer av denne øltypen enn i fjor.
– Tallene viser at svært mange nordmenn har et fornuftig forhold til øl. Når sola steiker er det væske kroppen trenger, ikke alkohol, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til NRK.no.
Alkoholfritt er populært også i andre land, ifølge bryggeridirektøren.
– Trenden er internasjonal, mange europeiske land opplever det samme. Det skyldes nok sterkere søkelys på helse og strengere promillekontroller, sier Nome.
I tillegg har flere norske bryggerier satset på nye produkter uten alkohol.
– De to store i Norge, Ringnes og Hansa Borg, har utviklet nye produkter og satset sterkt på markedsføring av henholdsvis Munkholm og Clausthaler, sier Nome.
- RUSFORSKER: – Hvite uker har null effekt