Røykeslutt-mas har motsatt effekt

Reklamekampanjer mot røyking kan ha motsatt effekt - og bidra til at flere røyker, antyder en ny studie.

Illustrasjonsbilde røyking
Foto: Eeg, Jon / Scanpix

En fersk australsk studie antyder at reklame mot røyking kan ha motsatt effekt enn ønskelig, skriver magasinet Tobacco Control .

Stumpet ikke røyken

I overkant av 3000 unge mennesker var med i studien som ble gjennomført av forskere fra Newcastle University, melder BBC .

Forskerne oppdaget at en anti-røyk kampanje, som ble vist før en spillefilm, ikke bidro til å få røykerne til å stumpe sigaretten.

Derimot var det større sjanse for at de ville fortsatte å røyke etter å ha sett reklamen.

- Lei av maset

Neil Raffert, som er medlem av røykegruppen Forest , tror at folk er lei av å bli diktert hva de skal gjøre.

- Alle vet at røyking er dårlig for helsen, men jo mer ekstreme kampanjene mot røyking blir, jo større sjanse er det for at folk distanserer seg fra de, sier han til BBC.

Tror på kampanjer

Forsker og leder av studien, Diane Bull, tror likevel at anti-røyke kampanjer kan være effektiv i kampen mot røyken. Men hun mener man må tenke gjennom hvordan reklamen presenteres.

- Noen typer reklame forsterker røykernes lyst til røyke, sier Bull til BBC.

I 2006 røykte en av fire voksne nordmenn, noe som tilsvarer rundt 900 000 personer. 

Dette er en nedgang på rundt en prosent fra året før og det tilsvarer omkring 30-40 000 færre røykere.

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

 

 

 

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)