En fersk australsk studie antyder at reklame mot røyking kan ha motsatt effekt enn ønskelig, skriver magasinet
.Stumpet ikke røyken
I overkant av 3000 unge mennesker var med i studien som ble gjennomført av forskere fra Newcastle University, melder
.Forskerne oppdaget at en anti-røyk kampanje, som ble vist før en spillefilm, ikke bidro til å få røykerne til å stumpe sigaretten.
Derimot var det større sjanse for at de ville fortsatte å røyke etter å ha sett reklamen.
- Lei av maset
Neil Raffert, som er medlem av røykegruppen
, tror at folk er lei av å bli diktert hva de skal gjøre.- Alle vet at røyking er dårlig for helsen, men jo mer ekstreme kampanjene mot røyking blir, jo større sjanse er det for at folk distanserer seg fra de, sier han til BBC.
Tror på kampanjer
Forsker og leder av studien, Diane Bull, tror likevel at anti-røyke kampanjer kan være effektiv i kampen mot røyken. Men hun mener man må tenke gjennom hvordan reklamen presenteres.
- Noen typer reklame forsterker røykernes lyst til røyke, sier Bull til BBC.
I 2006 røykte en av fire voksne nordmenn, noe som tilsvarer rundt 900 000 personer.
Dette er en nedgang på rundt en prosent fra året før og det tilsvarer omkring 30-40 000 færre røykere.