I år bruker vi nordmenn 45 milliardar på oppussing. Rundt én av fire norske husstandar har i løpet av året pussa opp hjemme.
Samtidig er stadig flere av oss misfornøyde med jobben handverkerne gjør.
– Vi får klager på håndverkertjenester daglig. Det er snakk om flere hundre i året. Vi merker at det har økt de siste åra, sier Anders Leisner, advokat i Huseiernes Landsforbund.
Bør være misfornøyde
En fersk undersøkelse gjort av Norges Takseringsforbund viser at vi har god grunn til å være misfornøyde.
49 prosent av alle registrerte skader på norske hus skyldes feil utførelse, slurv og manglende kontroll - rene håndverkerfeil.
Aldring og slitasje utgjør til sammenligning 22,5 prosent.
– Det kan virke som vi har litt for gode tider. De får oppdrag uavhengig av om de har gjort en god jobb tidligere. Folk er så desperate etter å pusse opp, sier Pål Rasmus Silseth som forsker på service ved handelshøyskolen BI.
Silseth mener grunnen er at håndverkerne utnytter et opphetet marked..
Forbrukerrådet behandler rundt 4000 henvendelser årlig om håndverkertjenester. Se:
– Forbruker må stille krav
Anslag viser at feil gjort av håndverkere årlig koster kundene mer enn 13 milliarder kroner.
Det er Byggmesterforbundet som organiserer majoriteten av norske håndverkere. Daglig leder, Frank Ivar Andersen, sier kundene må ta ansvar for å ikke bli lurt
– Det er historisk høy aktivitet i bygg- og anleggsbransjen i Norge. Man roper etter håndverkere og bygningsarbeidere for å få dekket sine behov, sier Andersen.
Men er det noen unnskyldning at det er høy aktivitet i bransjen?
– Det er ingen unnskyldning, men det er nok et faktum. Det er viktigere enn noen gang at forbrukeren er en krevende kunde, sier Andersen.