Hopp til innhold

Rekorddårlige håndverkere

Håndverkerslurv er skyld i halvparten av alle skader på norske hus viser en ny kartlegging. Feilene koster kundene milliarder årlig, og forårsaker flere skader enn vær og vind.
NETTMØTE: Les svarene her

Maler
Foto: Lehtikuva Oy / Scanpix

 

Ikke bli lurt ved boligkjøp

I år bruker vi nordmenn 45 milliardar på oppussing. Rundt én av fire norske husstandar har i løpet av året pussa opp hjemme.

Samtidig er stadig flere av oss misfornøyde med jobben handverkerne gjør.

– Vi får klager på håndverkertjenester daglig. Det er snakk om flere hundre i året. Vi merker at det har økt de siste åra, sier Anders Leisner, advokat i Huseiernes Landsforbund. 

Bør være misfornøyde

Forbrukerinspektørenes håndverker spesial

Fullt fokus på håndverkere i FBI med sending på NRK1, NRK2 og nettmøte på nrk.no.

Foto: Kaland, Ole / Ole Kaland, NRK

En fersk undersøkelse gjort av Norges Takseringsforbund viser at vi har god grunn til å være misfornøyde.

49 prosent av alle registrerte skader på norske hus skyldes feil utførelse, slurv og manglende kontroll - rene håndverkerfeil.

Aldring og slitasje utgjør til sammenligning 22,5 prosent.

– Det kan virke som vi har litt for gode tider. De får oppdrag uavhengig av om de har gjort en god jobb tidligere. Folk er så desperate etter å pusse opp, sier Pål Rasmus Silseth som forsker på service ved handelshøyskolen BI.

Silseth mener grunnen er at håndverkerne utnytter et opphetet marked..

Forbrukerrådet behandler rundt 4000 henvendelser årlig om håndverkertjenester. Se: Forbrukerportalens sider om håndverkere og oppussing

– Forbruker må stille krav

Anslag viser at feil gjort av håndverkere årlig koster kundene mer enn 13 milliarder kroner.

Det er Byggmesterforbundet som organiserer majoriteten av norske håndverkere. Daglig leder, Frank Ivar Andersen, sier kundene må ta ansvar for å ikke bli lurt

– Det er historisk høy aktivitet i bygg- og anleggsbransjen i Norge. Man roper etter håndverkere og bygningsarbeidere for å få dekket sine behov, sier Andersen.

Men er det noen unnskyldning at det er høy aktivitet i bransjen?

– Det er ingen unnskyldning, men det er nok et faktum. Det er viktigere enn noen gang at forbrukeren er en krevende kunde, sier Andersen.

 

 

 

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)