Hopp til innhold

Regningene du slipper å betale

Regninger adressert til deg er ikke nødvendigvis korrekte.

Regninger

Ikke alle regninger skal godtas med det samme. Spør leverandøren hva du er fakturert for, og hvorfor. (Illustrasjonsbilde)

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

Martin Skaug Halsos

I Norge har du bevisbyrden dersom du har et krav mot noen, sier Martin Skaug Halsos fra Forbrukerrådet.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

Lommeboka liker sjelden uforutsette regninger.

Er de uberettiget er det enda kjedeligere.

Alle med mobiltelefon kan få regninger de ikke trenger å betale i posten.

Må ikke betales

– Forbrukerne får regninger på for eksempel erotiske samtaler og spåtelefoner. Det er ikke en vanlig telefonregning, men en faktura som kommer i posten, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet til NRK.no.

I fjor fikk Forbrukerrådet 1745 henvendelser om innholdstjenester. Mange av dem er fra folk som har fått en regning for noe de ikke har kjøpt.

Er regningen på en tjeneste du ikke har kjøpt, trenger du ikke betale.

– Det er heller ikke din jobb å bevise at du ikke har kjøpt tjenesten, men den som krever penger som må bevise at tjenestene er kjøpt, understreker han.

Blir du trukket for tjenester du ikke kjenner til på din vanlige telefonregning, må du klage til telefonoperatøren og eventuelt gå til Brukerklagenemnda.

– Ikke alt skal godtas med det samme. Vi mener at du alltid skal spørre leverandøren hva du er fakturert for, og hvorfor. Deretter må du konkludere med om du er enig eller ikke, sier Aneta Duric, sekretariatsleder i Brukerklagenemnda til NRK.no.

Brukerklagenemnda ser en betydelig økning både på klager og henvendelser om regningsbeløp det siste året.

– Vi mottok 343 klager i 2010, 380 klager i 2011 og hele 654 klager i 2012. I 99 prosent av klagene behandler vi et beløp som påklages, men det kan være forskjellige årsaker til klagen, legger hun til.

Slik klager du

Selv om du ikke må betale, er det viktig at du gir beskjed om at regningen er feil.

– Sifra skriftlig med én gang, gjerne på e-post, oppfordrer Halsos fra Forbrukerrådet.

Det holder at du skriver:
«Hei, jeg har fått en regning fra dere, men jeg har ikke kjøpt den tjenesten dere viser til, og vil ikke betale. Med vennlig hilsen.»

Det kan være andre som har lånt telefonen, slik at tjenesten faktisk er kjøpt på ditt telefonnummer. Men det er selgers ansvar å sikre seg for at de har nok bevis.

– I slike saker kan selskapet som krever penger fra deg gå til Forliksrådet. Det er alltid ubehagelig at noen krever penger av deg, men det er selskapet som må ta opp kampen for å bevise at tjenestene er kjøpt, og eventuelt gå til domstolen, skisserer han.

Også fra inkassoselskaper

Regningen kommer fra andre leverandører enn telefonoperatøren din, fra de som mener noen har ringt til dem eller kjøpt en tjeneste fra din telefon.

De kommer i navnet på den som har solgt tjenesten.

– Inkassobyråer kan også drive inn pengene for selskapet. Da bør du i tillegg gi beskjed til inkassobyrået om at du ikke kommer til å betale og at du har sendt en klage, påpeker Halsos.

Ta vare på klagen du har sendt og all annen kommunikasjon mellom selskapet og deg selv.

– I god inkassoskikk skal ikke selskapene purre på beløp som mottaker har klaget på under behandlingstiden. Tar du kontakt med tilbyder og spør om beløpet skal det ikke purres på, understreker Duric.

– Får du problemer kan du ta kontakt med oss for mer råd og veiledning, oppfordrer Halsos.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)