Dersom domstolene slår fast at trafikkbøtene er hevet for å få mer penger i statskassen kan staten bli nødt til å tilbakebetale mange hundre millioner kroner til bilistene.
Men hvordan får man vite hva som var hensikten, økt trafikksikkerhet eller mer skatt? Hvilket departement som faktisk foreslo hevingen kan si noe om det. Var det samferdsel? Eller kanskje finans? Det får vi ikke vite.
Samferdselsminister Torild Skogsholms har bare en kommentar:
– Dette vedtaket står regjeringen samlet bak.
Heller ikke administrasjonen vil si noe mer om bakgrunnen:
Samferdselsminister Torild Skogsholm. Foto: Scanpix
– Dette er en del av budsjettforhandlingene internt i regjeringen, og det er unntatt offentlighet, sier avdelingsdirektør i samferdselsdepartementet, John Arild Jensen.
Det som derimot er klart er at dersom det var Samferdselsdepartementet som kom med forslaget, handlet de i strid med faglige råd de selv hadde bedt om.
Transportøkonomisk Institutt (TØI) la i fjor høst frem en rapport som konkluderte med at heving av bøtesatsene ikke ville gjøre bilistene mer lovlydige. Kort tid etter ble altså bøtene likevel hevet med 30 prosent.