Norsk Familieøkonomi er ikke bestandig forbrukernes beste venn, mener Forbrukerombudet.
I et brev til selskapet listes det opp en lang rekke punkter der Norsk Familieøkonomi opererer i markedsføringslovens grenseland.
Forbrukerombudet liker ikke Norsk Famileøkonomis metoder. Her Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.(arkivfoto: NRK)
Blant annet påstår Norsk Familieøkonomi at det går an å spare penger på å bli medlem, uten at disse sparepåstandene dokumenteres.
Aller mest kritisk er ombudet til at medlemmene bindes til avtalen i 12 måneder av gangen. Forbrukerombudet ser ingen grunn til at medlemmer ikke skal kunne melde seg ut når de vil, og at de i tillegg må betale hele medlemskapsavgiften på forhånd.
At medlemskapet fornyes automatisk med nye 12 måneders bindingstid om ikke medlemmet selv sier opp etter ett år, gjør ikke myndighetene det spor blidere.
Men Norsk Familieøkonomi ser annerledes på det. De vil ikke love Forbrukerombudet å endre markedsføringen sin, ei heller medlemsbetingelsene. Selskapet sier de vil vurdere å endre på enkelte ting, mens de blankt avviser deler av kritikken.
Styreleder Morten Kvam i Norsk Familieøkonomi deler ikke myndighetenes synspunkter. foto: NRK
Størst vansker har Norsk Familieøkonomi med å akseptere kravet om å oppheve bindingstiden. De mener medlemmene ikke vil kunne få like gunstige avtaler om de har anledning til å melde seg ut midt i året, og at firmaet er avhengig av en stabil kundemasse.
Forbrukerombudet vil nå gå gjennom Norsk Familieøkonomis svar, og etter det vurdere eventuelle tiltak.