Problemet er at de insisterte på å prøve å fikse telefonen i butikken, ikke å sende den inn de to første gangene, og da de endelig sendte den inn fikk de ikke med seg alle feilene. Så nå hevder de at det er en ny feil telefonen har. Forrige gang ble den reparert for at den mistet dekning og ikke ladet, denne gang for at den slår seg av spontant.
Videre sier de at det vil ta cirka én måned før telefonen er reparert, men nekter fremdeles for heving av kjøp. Hva kan jeg gjøre?
Det burde ikke gå ut over meg at de selv har valgt å prøve å reparere telefonen og ikke har sendt den inn. Har kjøpt den i hjembygden min og studerer et annet sted, så jeg har måttet bruke mye penger og energi på å sende den frem og tilbake. Men siden det har gått så langt, så vil jeg heller ikke gi opp og måtte betale for ny telefon selv.
Håper virkelig at du kan hjelpe.
Tine
SVAR:
Det ser ut til at butikken erkjenner at det er mangel ved telefonen, og at dette ikke skyldes forhold på din side.
Etter forbrukerkjøpsloven skal reparasjon skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Det betyr at du kan få dekket de utleggene du har hatt i forbindelse med utbedring av mobilen.
For at du skal kunne heve kjøpet, må mangelen ikke være uvesentlig (se
). Hva som ligger i dette beror på en konkret vurdering.Nå kjenner jeg bare din beskrivelse av saken, men ut fra dette synes jeg at mangelen ikke er uvesentlig, slik at du har en rett til å heve kjøpet. Jeg håper i alle fall at du har krevd og fått en erstatningstelefon, så lenge reparasjonen tar såpass lang tid.
Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet
Har du spørsmål om teknologi? Send det her: