Har ringt og klagd mange ganger til leverandøren av det lokale kabelnettet for bredbånd og kabeltv, fått sjekket kontakten i huset og byttet modem, men fortsatt problemer.
De sier nå at det må være kabelen fra huset og ut til sentralboksen som er dårlig. Jeg kan få den gratis hvis jeg vil, men jeg må grave den ned selv. Jeg vil jo ha stødig Internett som ikke detter ut i hytt og pine, men jeg synes det høres rart ut at jeg må gjøre en jobb for dem når jeg betaler for bredbånd, og dette ikke har vært opplyst før nå?
Er det jeg som har ansvar for kabelen i bakken på min eiendom, eller har leverandøren ansvaret?
SVAR:
Det vanligste er at de som tilbyr Internettilgang har ansvaret for kabelen inn til huset, mens vi som kunder står for feil og mangler fra veggen og inn. I ditt tilfelle kan det se ut som leverandøren har solgt deg noe han ikke helt kjenner kvaliteten av, og nå ser at infrastrukturen ikke er god nok for å levere det du har bestilt.
Det vil i så fall kunne være et brudd på kontrakten, som gir deg visse krav ovenfor leverandøren, som f. eks. prisavslag når det viser seg at stabilitet og hastighet ikke er som avtalt.
Mer informasjon om dine rettigheter finner du på
.
Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet.